loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امام خمینی (س) و مفاهیم اخلاقی 5: اخلاق مسئولان نظام اسلامی

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده علی اکبر ذاکری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 116

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37310 10003022
24,000 21,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب شامل مقالات و سخنرانی های همایش بین المللی اخلاق و سیاست در سیره علوی از دیدگاه امام خمینی(س) است که با حضور فرهیختگان داخلی و خارجی در سیزده خرداد 1391 مقارن با سالروز میلاد مکرم امام علی بن ابیطالب در تهران برگزار شده است. موضوع کتاب باز خوانی شاخصه های امام علی بن ابیطالب (ع) در دینداری، عدالت، مردم داری، عبودیت الهی و ... از نگاه امام خمینی به عنوان رهرو آن حضرت است که بازخوانی این مفاهیم ارزشمند می تواند تاثیری شگرف برای جامعه امروزی بشریت باشد تا در جهت اخلاق گرایی و اخلاقی زیستن گام های عملی تری بردارد.

در سخن اول این کتاب آمده است:به گواه تاریخ و احادیث، امام علی(ع) از سه شاخصه اصلی یک حاکم، یعنی دینداری، عدالت و مردم داری برخوردار بود. بدیهی است با توجه به اهتمام جدی در اجرای عدالت اجتماعی توسط آن حضرت، تحقق عینی و عملی این شاحصه ها در جامعه به وجود زمامداران و کارگزاران صالح و شایسته بستگی دارد. اگر رهبر و پیشوای جامعه در صراط حق باشد و بر معیارهای دینی رفتار کند و مبانی نظری و فعل سیاسی او منطبق بر اصول شریعت و احکام دین باشد و کارگزاران وی در مسئولیتهای گوناگون از صلاحیت های اعتقادی و عملی لازم و رفتار شایسته با مردم برخوردار باشند، سلامت جامعه در توازن اجتماعی و هماهنگ تامین خواهد شد.

سخن اول این کتاب شامل عناوین سیاست اخلاقی مبنای زمامداری، عدالت مبنای سیاست اخلاقی، رعایت حدود الهی در سیاست و کرامت انسانی و سیاست اخلاقی است.بخش دیگر این کتاب با عنوان علم اخلاق و پاسخ به سئوالات اساسی شامل مطالبی با عنوان مکتب وظیفه گرایان، مکتب تئوری فرمان الهی و ملاک خوب و بد و مکتب فضیلت گرایان و تعیین مرز میان خوب و بد و نقطه تزاحم آنها است. در ادامه دیدگاه امام علی، مکتب امیرالمؤمنین(ع) در برخورد با تزاحمات اخلاقی آمده است.

فصل دیگر کتاب مربوط به عنوان اخلاق و سیاست در سیره حضرت علی(ع) از دیدگاه امام خمینی است که شامل زیر عنوانهای ، لبخند در جنگ و گریه در مسجد، کتاب مقدس و کیک دوستی، رفتار مطلوب سیاسی، سازمان بزرگ اسلامی، آفتی به نام فرقه گرایی و نظریه پردازی های اجتماعی و سیاسی در نهج البلاغه می شود.

نگاه اخلاقی در نظریه ولایت فقیه و رابطه متقابل اخلاق و سیاست و روح تازه در کالبد جهان اسلام با زیر عنوان های سیاست و عبادت در یک نظر و انقلاب اسلامی منادی اصل وحدت سر فصلهای دیگر این کتاب هستند.

دربخش دیگری از کتاب اخلاق و سیاست در سیره علوی از دیدگاه امام خمینی دیدگاه های امام علی(ع) در مورد دولت و حکومت مورد بررسی قرار گرفته است و شرایط کارگزاران در حکوکت امام علی تشریح شده است.

اخلاق سیاسی در سیره علوی با زیر عنوان های خوی رحمانی، منشأ رأفت، دوری گزیدن از خوی نیرنگ و فریب و مواضع صریح امام خمینی در برابر سکولارها، فصلی دیگر از این کتاب را تشکیل می دهد.

در فصل انقلابی انسانی در سایه اخلاق، سخن از انقلاب امام به عنوان انقلاب انسانی آمده است که در آن هدف غایی ساختن انسان کامل است. تحولی در مسیر اخلاق، امام خمینی و آیندگان، امام خمینی وارث اخلاق علوی، امام متأثر از سیره علوی، مفهوم سیاست در سیره علوی و سیره علوی در عصر حاضر که شامل زوایای تعامل دیدگاه های امام علی(ع) و امام خمینی است دیگر بخشهای کتاب اخلاق و سیاست در سیره علوی از دیدگاه امام خمینی را تشکیل می دهند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما