loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معناشناسی واژه «دین» در قرآن کریم

5 (1)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده محمدمهدی تقدیسی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 228

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37408 10003022
114,000 102,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «معناشناسی واژه دین در قرآن کریم» با هدف بهره مندی از هدایت های قرآنی در گستره جامعه علمی نگاشته شده است و نویسنده تلاش کرده تا از نظر محتوایی، فلسفی و ساختاری، ارتباط تنگاتنگی را میان توسعه فعالیت های قرآنی و حاکمیت فرهنگ قرآنی در جامعه برقرار کند. معناشناسی واژه «دین» در قرآن کریم نوشته محمدمهدی تقدیسی است و در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.

نویسنده کتاب محمدمهدی تقدیسی، در چهار فصل با عنوان های «آشنایی اجمالی با معناشناسی»،«تحلیل معنایی واژه دین»،«حوزه های معنایی واژه دین به معنای کیش و آیین»،«حوزه های معنایی واژه دین به معنای قضاوت و داروی» تلاش دارد تا با استفاده از تحلیل معنایی واژه دین، مفهوم دین در قرآن را برای مخاطب تبیین کند.


یکی از مسایل مهمی که نویسنده به خوبی از عهده تبیین آن برآمده، پاسخگویی به سوالاتی است نظیر این که «اصلا دین چیست؟» «واژه دین به چه معناست؟ » و «نگاه آخرین دین آسمانی به پدیده و مقوله دین چگونه است؟»

وی در این باره می نویسد: «واژه دین و مشتقات آن 93 بار در قرآن به کار رفته است، این واژه در قرآن در یک کاربرد به همین معنایی که امروزه در زبان فارسی کاربرد دارد به کاربرده شده است، اما در قرآن معنای دیگری نیز برای این واژه در نظر گرفته شده است، به عبارت یدیگر واژه دین به دو معنای کلی در قرآن به کار رفته است که به ظاهر هیچ نسبت و مناسبتی بین آن ها وجود ندارد یک معنا همان کیش و آیین و دیگری قضاوت و جزا است، این معنای دوم در واقع همان مفهومی است که روزانه در سوره حمد و آیه "مالک یوم الدین" به کار می بریم.»

نویسنده در تحلیل معنایی واژه دین در معنای «کیش و آیین» مفاهیم هم نشین واژه دین را از نظر موضوعی به بخش های ویژگی های دین، تعامل انسان و دین، آسیب شناسی دین و نیز صفات دین در قرآن کریم تقسیم بندی و همچنین در بخش ویژگی های دین مفاهیمی مانند «تسلیم در برابر خدا»، «شرک نورزیدن به خدا»، «منشأ الهی دین»، «دین الله»، «پیروزی دین حق بر ادیان دیگر»، «سهولت در دین» و «توقیه دین در قیامت» را بررسی کرده است.

نویسنده در قسمتی از مقدمه کتاب می نویسد:
«جایگاه محوری قرآن کریم در منظومه فکری اسلام و ویژگی های منحصر به فرد آن منجر شده تا خداوند متعال نسبت به تدبر در این کتاب الهی و بهره مندی از اصول و آموزه های آن به مثابه راهنمایی جاودان به کرات توصیه نموده باشد. قرآن کریم در کلام الهی به اوصافی شناسانده شده که حکایت از حیات و تاثیرگذاری مستمر آن در ورای تمامی زمان ها و مکان ها دارد. اوصافی چون هدایت گری و بشارت دهندگی در دین خداوند متعال سلامت معنا و صیانت متن از هرگونه انحرافی را در طول زمان منتفی ساخته و در تمامی اعصار متنی معتبر و مستند را در اختیار انسان قرار می دهد که می تواند به آن اتکا نماید.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما