loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یهود و صهیونیسم از منظر قرآن کریم

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده هادی آجیلی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 312

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37411 10003022
156,000 140,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب یهود و صهیونیسم از منظر قرآن کریم، نوشته هادی آجیلی است و در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است. کثرت آیات قرآن در مورد یهود، معرفی این قوم به عنوان دشمن ترین انسانها نسبت به مسلمین و فرازمانی و فرامکانی بودن آموزه های قرآنی و نیز تشابه هویتی میان یهود تاریخی و صهیونیسم معاصر ضرورت چنین تحقیقی را بر نگارنده نمایان ساخت، تا جریان صهیونیسم کنونی از دریچه وحی، فهم و شناخته شود.

بدین منظور، نگارنده تمام آیات قرآن کریم را با در نظر گرفتن تفسیر و شأن نزول آنان مطالعه نموده، آیات مورد نظر را استخراج و در قالب یک دسته بندی قرار داده است.

هدف از نگارش کتاب یهود و صهیونیسم از منظر قرآن کریم را می توان در موارد ذیل جستجو نمود:
1- استفاده از آموزه های قرآنی در عرصه سیاست.(نظری و عملی)؛
2- شناخت دقیقتر و ماهوی پدیده صهیونیسم مستند به قرآن کریم؛
3- تقویت جریان مطالعات قرآنی با هدف نیل به بهره های عملیاتی؛
4- پیشنهاد راهکارهای عملی برای سیاست عملی جمهوری اسلامی ایران در مقابل رژیم صهیونیستی.

همچنین نگارنده به دنبال پاسخ گویی به سئوالات زیر می باشد: پدیده صهیونیسم بر اساس ویژگی های منفی قوم یهود در قرآن کریم چگونه تحلیل می شود؟ ویژگی های منفی قوم یهود در قرآن کریم چیست؟ ویژگی های پدیده صهیونیسم چیست؟ نوع ارتباط و مناسبات پدیده صهیونیسم و یهود معرفی شده در قرآن چگونه تحلیل و مشخص می گردد؟ بر اساس ویژگی های مذکور، سیاست عملی جمهوری اسلامی ایران در قبال صهیونیسم چگونه باید باشد؟

همچنین فرضیه های کتاب حاضر در راستای سئوالات فوق به شرح زیر می باشد:
با توجه به دیدگاه قرآن کریم در خصوص ویژگی های قوم یهود، مشخص می شود که صهیونیسم معاصر تجلی ویژگی های منفی قوم یهود در عرصه عمل سیاسی می باشد. با توجه به عدم ارتباط نسلی میان صهیونیسم و قوم بنی اسرائیل در تاریخ و زمان پیامبر اسلام(ص) خطاب قرآن کریم و ذکر ویژگی ها، به همان افراد بوده و قابل تسری به هویت صهیونیست های کنونی نیست.کتاب حاضر در قالب شش فصل به شرح زیر به نگارش در آمده است.

فصل اول با عنوان «مقدمه و کلیات تحقیق». فصل دوم تحت عنوان «ویژگیهای منفی قوم یهود در قرآن کریم»، به استخراج، تقسیم بندی و تفسیر آیاتی که به نوعی صفات منفی قوم یهود را در بردارند پرداخته شده و در نهایت دیدگاه مدون قرآن را در زمینه قوم یهود ارائه شده است. فصل سوم با عنوان «ویژگیهای صهیونیسم»، در مورد تاریخ پیدایش، اهداف و نحوه عملکرد و بالاخره صفات آن صهیونیسم مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل چهارم با عنوان «نوع ارتباط میان صهیونیسم و یهود معرفی شده در قرآن کریم»؛ با توجه به صفاتی که برای یهود در فصل اول و برای صهیونیسم در فصل دوم آورده شده است، تطابق این صفات و ویژگیهای هویتی مورد بررسی قرار داده، و دو پدیده با هم مقایسه، دلایل و چگونگی ارتباط هویتی میان دو پدیده توضیح و بررسی شده است.

فصل پنجم با عنوان «اصول سیاست علمی جمهوری اسلامی ایران در قبال پدیده صهیونیسم و اسرائیل بر اساس الگوی پیشنهادی قرآن»، با توجه به مطالب فصول گذشته، به اثبات فرضیه و طراحی دیدگاه مدون قرآن در زمینه یهود و صهیونیسم، به استخراج راهبردهای عملی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال صهیونیسم و اسرائیل از منظر قرآن پرداخته شده است.

همچنین ضرورت استفاده از قرآن در سیاست خارجی با توجه به ماهیت و هویت نظام جمهوری اسلامی در این بخش بررسی شده است. از نکات بارز و قابل توجه این بخش، بهره گیری و الگوگیری از سیاست و موضع گیری پیامبر(ص) با مسئله یهود در زمان حکومت اسلام در مدینه است و در نهایت در فصل ششم به نتیجه گیری بحث پرداخته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما