loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قرض و قرض الحسنه: جایگاه آن در قرآن، حدیث و فرهنگ جاری جامعه

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده جواد بیک محمدی

ویراستار احسان مقصودی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 252

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37430 10003022
122,500 110,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

قرض الحسنه سنتی نیکو از سنتهای الهی است که عمل به آن می تواند هم فرد و هم جامعه را از بسیاری از مشکلات دور ساخته و باعث تعالی ارزشهای اخلاقی عاملان آن گردد؛ در واقع قرضالحسنه از منظر قرآن و سنت، یک «فرصت» تلقی شده است؛ فرصتی برای کسب فضایل و رحمت الهی. متأسفانه امروزه بسیاری از بانک ها، صندوق ها و مؤسسات مالی اعتباری و حتی اشخاص حقیقی از نام قرض الحسنه بهره می برند در حالی که عمل آنان تفاوتی بسیار فاحش با قرض الحسنه واقعی دارد و چه بسا در موارد قابل توجهی فعالیت های آنان در نقطه مقابل قرض الحسنه و در ردیف «قرض سیئه» قرار خواهد گرفت. ناآشنایی بسیاری از متولیان امر قرض الحسنه با مفهوم و آثار قرض الحسنه در آموزه های ناب دینی، ضرورت انجام پژوهشی برخاسته از قرآن و روایات را دو چندان می کند. امید است نگارنده توانسته باشد با تألیف این اثر گامی هرچند کوچک در این عرصه برداشته باشد.

کتاب حاضر رویکردی است قرآنی ـ روایی به موضوع «قرض الحسنه» که در دو فصل نگاشته شده است:

فصل اول به تعریف قرض الحسنه و جایگاه و آثار مختلف اخروی و دنیوی آن اختصاص دارد.

در فصل دوم نیز به بررسی مفهوم قرض الحسنه از دیدگاه قرآن و احادیث و مقایسه آن با مفهوم رایج در جامعه پرداخته شده است. در بخش قرآنی، ابتدا با روش تحقیق موضوعی در قرآن مجید و با تدبر در آیات مربوط به قرض و سیاق آن ها، نکاتی مهم و قابل توجه استخراج گردیده و سپس برای تصحیح و تکمیل یافته ها و برداشت ها از تفاسیر مختلف اعم از شیعی و سنی، ذیل آیات و سیاق های مورد نظر در تحقیق موضوعی، یادداشت برداری های لازم انجام شده است.

در مرحله تدوین، دستاوردهای تحقیق موضوعی و تدبر مستقیم در قرآن کریم با مطالب جمع آوری شده از تفاسیر قدیم و جدید تکمیل و تصحیح گردیده است. در بخش روایی به مجامع حدیثی شیعی و سنی مراجعه شده و احادیث، در حد توان گردآوری و مطابق شیوه دیرینه علمای حدیث در بررسی احادیث عمل شده است؛ تا آنجا که شرحی به صورت پراکنده از این احادیث وجود داشته مورد مراجعه قرار گرفته و فیش برداری لازم صورت گرفته است. در مورد بسیاری از احادیث گردآوری شده نیز که با مشکل فقدان شرح و ترجمه روبرو بوده است، با راهنمایی صاحب نظران محترم و دقت و تدبر در مضامین آن ها سعی شده است نکات مهم و مرتبط استخراج گردد.

در بخش پایانی، در مورد نحوه کار و عمل کرد و همچنین تصورات و شناخت مردم و متولیان از قرض الحسنه تحقیق شده و هر جا که لازم بوده به اطلاعات حاصل از مراجعه مستقیم به صندوق های قرض الحسنه و مؤسسات مشابه، اشاره شده است.

مباحث اصلی کتاب حاضر به شرح زیر می باشد:

***فصل اوّل: تعریف و جایگاه قرض الحسنه

1. تعریف قرض و قرض الحسنه

2. جایگاه قرض الحسنه

***فصل دوم:تفاوتهای مفهوم قرآنی ـ حدیثی قرض الحسنه با مفهوم رایج آن در جامعه اسلامی ایران

1. مفهوم قرض الحسنه از دیدگاه قرآنکریم و حدیث

2. مفهوم رایج قرض و قرض الحسنه در جامعه اسلامی

3. تفاوتهای مفهوم قرآنی حدیثی قرضالحسنه با مفهوم رایج آن

4. بررسی موانع و راه های ترویج فرهنگ قرض الحسنه
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما