loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سبک شناسی قرآن کریم (تحلیل زبانی)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده حسین عبدالرئوف

مترجم پرویز آزادی

ویراستار نادر احمدی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 552

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37434 10003022
276,000 248,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب سبک شناسی قرآن کریم (تحلیل زبانی)، از سبک شناسی عربی قرآن، بخشی از سبک شناسی ادبی است که با تغییرات سبکی در گونه قرآنی و الگوهای متمایز عربی قرآن سروکار دارد. این کتاب در تلاش است تغییر سبک در گفتمان قرآنی را شرح دهد. کتاب سبک شناسی قرآن کریم (تحلیل زبانی)، بر اساس بررسی تجربی، همچنین در تلاش است تحلیل زبانی عمیق از هر تغییر سبکی ارائه دهد:

فصل اول با ارائه یک فهرست فراگیر از ویژگی های زبانی و متنی گونه قرآنی، صحنه ای را برای خواننده فراهم می کند تا خواننده را به خوبی نسبت به محیط عربی سنتی آگاه کند. فصل دوم تغییرات سبکی که از انواع مختلف تغییر نحوی ناشی می شود را ارائه می کند؛ از قبیل تغییر واژه، تغییر در شکل ساخت واژی یک واژه، اسم های مفرد/جمع، اسم های معلوم/مجهول، و زمان های حال و گذشته.

فصل سوم تاثیر بافت و هم متن را بر وقوع یک سبک خاص، تاثیر مولفه های معنایی اسم ها یا فعل ها و الگوهای همنشین آنها را مورد بررسی قرار می دهد، و به همان میزان، نفوذ هم متن آوایی بر تغییر سبک را بررسی می کند.
این فصل همچنین پدیده هم متن واژگانی و دستوری و تاثیر آنها بر انتخاب یک سبک خاص را مورد بحث قرار می دهد.

شبکه پیوستگی فرآیندها در فصل چهارم شرح داده می شود، در این فصل انوع مختلف حذف، جایگزینی، اضافه کردن برخی عناصر زبانی یا واژگانی به یک جمله خاص، یا حذف برخی از عناصر زبانی یا واژگانی از یک جمله خاص مورد بررسی قرار می گیرد. در فصل پنجم، کتاب تغییر گفتمان را در سطح معنایی و نحوی مورد مطالعه قرار می دهد. این یک پدیده سبکی جالب در گفتمان قرآنی است. شکل های مختلف از عدم تجانس نحوی در طول این فصل مورد بحث قرار می گیرد و تحلیل های دقیق دستوری برای هر مثال ارائه می شود.

در فصل ششم، جملاتی مورد مطالعه قرار می گیرد که از نظر سبکی متفاوت هستند ولی از نظر مفهومی و بینامتنی با یکدیگر مرتبطند. این امر یک پدیده سبکی جالب در گونه قرآنی است. کارکرد زبانی این چنین مقوله های جملات متمایز سبکی، دست یافتن به توالی متنی و ارتباط موضوعی در سطح کلان متن است.

کتاب سبک شناسی قرآن کریم (تحلیل زبانی) دارای ویژگی هایی است:
کتاب حاضر می تواند بسیاری از شبهاتی که درباره تناقض و تضاد ظاهری آیات در قرآن کریم مطرح می شود را پاسخ دهد و بر اساس قواعد سبک شناسی و بررسی دقیق دستور زبان عربی و نکات تفسیری به این مساله در فصل های مختلف پرداخته است. در واقع این اثر تعداد قابل توجهی از مشکلات تفسیری را برطرف می کند و توجیهات بسیار مناسب و به روزی آنها ارائه می کند. البته شایان ذکر است که برخی از این وجوه در کتب تفسیری آمده است و اینکه ایشان توانسته است آنها را به این شکل دسته بندی و منقح نماید اثر کم نظیری است.

در این کتاب گستره فراوانی از آیات قرآن کریم مورد بررسی سبک شناسی قرار گرفته است به نحوی که 1752 آیه در آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. مولف تقسیم بندی قابل توجهی در موضوع و خصوصا در یافتن آیات دارد؛ او به خوبی توانسته است تمامی آیات غیر مشابه یک موضوع را جمع کند و درباره آنها بحث نماید. از این نظر این کار به طور جد قابل تقدیر است. قابل ذکر است مولف در تبیین برخی تحلیل های زبانی سبک شناسی به خطا رفته است؛ در مواردی که این اشتباهات بسیار برجسته بود، مترجم با ذکر پاورقی به تصحیح یا ذکر اشتباه مربوطه اشاره کرده است. از آنجا که تبیین تمامی این موارد از حوصله ترجمه کتاب بیرون است و موجب تطویل پاورقی ها می شد از تببین تمامی این موارد صرف نظر شد.

کتاب سبک شناسی قرآن کریم (تحلیل زبانی) نوشته حسین عبدالرئوف است و با ترجمه پرویز آزادی در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما