loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

منشور حقوق بشر اسلامی (چالش ها و راهکارها)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

گردآورنده کتاب محمدحسین مظفری

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 174

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37441 10003022
87,000 78,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بحث حقوق بشر از جمله موضوعاتی است که به دلیل اهمیت فزاینده آن، از سوی مجامع بین المللی به مثابه یک شاخص در ارزیابی عملکرد دولت ها انتخاب و مطرح شده است.
اگرچه انتخاب مذکور، صائب می باشد اما محتوای منشور حقوق بشر محل نقد بوده و می طلبد اصلاح و ارتقاء یابد.
کتاب حاضر مقالات منتخب همایش منشور حقوق بشر اسلامی است که توسط گروه مطالعات اسلامی در مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی به مناسبت شصتمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر برگزار شده است.

این کتاب شامل شش فصل به شرح زیر می باشد.

فصل اول با عنوان «منشور حقوق بشر اسلامی: ارزیابی گذشته و چشم انداز آینده»، ابتدا اشاره ای به اسناد جهانی و منطقه ای شناخته شده حقوق بشر و زمینه ها و رسالت آنها نموده و سپس با نگاهی به اعلامیه های اسلامی حقوق بشر، اعلامیه اسلامی حقوق بشر قاهره را مورد بررسی اجمالی قرار داده و سرانجام برخی نکات لازم را در خصوص تدوین منشور حقوق بشر اسلامی یادآوری می نماید.

فصل دوم با عنوان «تشکیل دیوان حقوق بشر اسلامی: بررسی ضرورت های عینی و امکان عملی»، به بررسی ضرورت های عینی و امکان عملی تکیل دیوان حقوق بشر اسلامی پرداخته است.

فصل سوم با عنوان «منشور یا اعلامیه اسلامی حقوق بشر؟»، به دنبال پاسخ به سئوال کلی «چگونه کشورهای اسلامی دست به تدوین یک منشور حقوق بشر اسلامی بزنند؟» می باشد.
همچنین مجموعه سئوال های زیر در اینمقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:
آیا تاکنون کشورهای اسلامی در تدوین یک سند جهانی حقوق بشر شرکت نداشته اند؟ آیا تاکنون کشورهای اسلامی دارای منشور مستقل حقوق بشری نبوده اند؟ تفاوت منشور حقوق بشر اسلامی بااعلامیه بشر اسلامی در چیست؟ در چنین منشور حقوق بشر اسلامی، چه تفاوتهای محتوایی با اعلامیه جهانی حقوق بشر خواهد داشت؟ آیا منشور حقوق بشر اسلامی می تواند داعیه جهانی داشته باشد یا صرفاً مختص جهان اسلام خواهد بود؟ آیا چنین منشوری دارای تعهد حقوقی برای کشورهای اسلامی خواهد داشت؟ یا باید سازوکار دیگری پیش بینی نمود؟

فصل چهارم با عنوان «استراژی کشورهای اسلامی در گفتمان حقوق بشر»، به دنبال پاسخ به این سئوال است که آیا همگرایی های فرهنگی و دینی در بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به اندازه ای مؤثر بوده است که دست کم در باب گفتمان حقوق بشر بر واگرایی های سیاسی و اقتصادی فایق آمده و این کشورها بتوانند استراتژی واحدی رادر تعامل با نظام بین المللی حقوق بشر اتخاذ نمایند؟
بر همین اساس در مقاله فوق ابتدا وضعیت دوران فقدان استراتژی مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه چگونگی شکل گیری استراتژی کشورهای اسلامی و تحول و تغییرات آن مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل پنجم با عنوان «حقوق بشر اسلامی: چیستی، بنیان ها و پیش فرض ها»، به دنبال پاسخ به این سئوال است که آیا می توان بانظر به مباحث معرفت شناختی، انسان شناختی و آموزه های فقهی حقوقی اسلام، مبنایی برای تدوین حقوق بشر اسلامی فراهم آورد؟
بر همین اساس در این مقاله سعی بر آن است که مفاهیم و مضامین انسان شناختی متون اسلامی (همچون اصل کرامت، حرمت مال و خون و آبروی انسانی و ...) مشخص گردد و سپس چیستی، بنیان ها، و پیش فرض های حقوق بشر اسلامی مورد دقت قرار گیرد.

فصل ششم با عنوان «بررسی مدل ترتیبات منطقه ای حقوق بشر: ارائه راهکارهایی برای بهره مندی اعضای سازمان کنفرانس اسلامی»، به دنبال ترسیم مدل ترتیبات منطقه ای برای کشورهای اسلامی است تا بتوانند برای اجرای مناسب مبانی اسلامی حقوق بشر در سطح داخلی و بین المللی موفقیت های قابل ملاحظه ای به دست آورند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما