loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علم کلی

ناشر موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

نویسنده مهدی حائری یزدی

مستندساز سید مصطفی محقق داماد

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 229

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

علم کلی یا فلسفه مابعدالطبیعه نخستین تألیف استاد است که نخستین بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۵ در قم و سپس از سوی دانشگاه تهران و پس از آن از طرف انجمن حکمت و فلسفه و آخرین بار در سال ۱۳۷۲ از سوی نشر فاخته منتشر گردیده است . این اثر در بردارنده بحثهای استاد در مقولات فلسفی مهم فلسفه کلاسیک اسلامی ؛ نظیر اصالت وجود، وجود ذهنی ، اتحاد عاقل و معقول ، بحث امکان و حدوث و قدم ، وحدت و کثرت و... است .
علم کلی با مقدمه ای در باب «فایده فلسفه » آغاز می شود و اینکه «انسان چه نیاز ذاتی و طبیعی به فلسفه دارد تا در راه به دست آوردن آن بذل جهد و صرف وقت نماید». در جواب این پرسش و سؤالات دیگر، استاد می کوشد تا همچون «بعضی متفلسفین معاصر سخنان دراز که احتمال گزاف گویی در برداشته باشد» به میان نیاورد. بلکه در سخنی کوتاه می فرماید: «اگر به راستی فلسفه ، از حقیقت در هر مرتبه و به هر صورتی که هست بحث می کند و ماهیت آن درک حقیقت است پس دیگر راهی برای انکار آن متصور نیست ؛ زیرا انکار فلسفه ، محصولی از انکار درک و حقیقت خواهد بود در حالی که ، نه حقیقت قابل انکار است و نه درک ، و نه تعقل را که هسته مرکزی بشریت و فصل ممیز او از سایر حیوانات است می توان تعطیل نمود.»«علم کلی » اثری جامع به زبان فارسی استوار است که در مجموع بهترین کتاب در موضوعات مختلف فلسفه کلاسیک اسلامی است که در زمان ما نگاشته شده است و به نظر می رسد مدخلی بسیار قابل اعتماد برای پژوهندگان فلسفه کلاسیک اسلامی و فهم موضوعات و سرفصلهای اساسی آن باشد. این اثر در بسیاری از مراکز و دانشکده های فلسفه ، یکی از کتب و منابع درس فلسفه اسلامی می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما