loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درسنامه ولایت فقیه

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

تمام تلاش انبیاء الهی و و اوصیاء ایشان و در راس آن ها مجاهدت رسول خاتم(ص) و ائمه طاهرین (ع) را در حقیقت می توان در جهت دعوت به توحید و مقابله و نفی طاغوت در همه عرصه ها خلاصه کرد.

از نگاه قرآن کریم، فرد و جامعه بشری در دو جبهه طاغوت یا جبهه الله قرار دارد و لذا همه حرکت ها و تلاش ها، جریانات و گروه ها، قدرت ها و صف بندی ها یا در قالب اردوگاه حق و با محوریت ولایت الهی و بدنه حزب الله و یا با محوریت ولایت طاغوت و شیطان و یاری حزب شیطان است.

از این رو در میان این جبهه رقابتی پایان ناپذیر حاکم است. زیرا هرکدام از دو جبهه، درصدد حاکم کردن ولایت پذیرفته شده در اردوگاه خود است و جریان سومی نیز وجود ندارد.

تحقق اقامه ولایت الهی در امر حکومت و اداره اجتماع به وسیله رهبری الهی است که به اذن خدا و بر اساس قوانین واحکام دین خدا، عهده دار این امر شود.

معصومین(ع) که در علم و عمل به دستورات خدا در بالاترین مراتب اند، شایسته ترین افراد برای ولایت امر و برپایی حکومت الهی هستند؛ از این رو خداوند، مومنان را امر به اطاعت آنان کرده است.

براین اساس رسول خدا، حکومت الهی تشکیل داد و با ترسیم خط غدیر، تداوم بخش مسیر بر حقّ حاکمیت الله شد و براین محور همه مجاهدت ها، مظلومیت ها و شهادت ها رقم خورد.

حال سوال اینجاست که آیا در عصر غیبت معصوم(ع)، اصل ولایت الهی و همه تلاش ها برای اقامه آن تعطیل است؟ آیا احکام اسلام که اولیاء الهی در راه بیان و تبلیغ و نشر و اجرای زحمات طاقت فرسا کشیدند، فقط برای مدت محدودی بود؟ آیا پذیرش ولایت طواغیت مجاز است؟

حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ به این سوالات می فرماید: 'اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آن ها بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است'.

براساس این کلام حضرت امام (ره) در این زمان نیز تحقق ولایت الهی در امر حکومت و اداره اجتماع به وسیله رهبری الهی است که به اذن خدا و بر اساس قوانین و احکام دین خدا، عهده دار این امر می شود.

در عصر غیبت معصوم نزدیکترین فرد به معصوم در اصلی ترین شرایط، متصدی ولایت امر و حکومت، یعنی علم به قانون الهی و عمل به آن است و چنین شخصی در این زمان فقیه عادل است. لذا علمای راستین و مجاهد و فقهای بیدار شیعه در عصر غیبت، هیچگاه حکومت های طاغوت را دارای مشروعیّت ندانستند و بر اساس شیوه مبارزه 250 ساله ائمه اطهار(ع) در هر زمان، متناسب با شرایط، اقدام کردند.

بر مبنای چنین اندیشه ای پس از مجاهدت های بسیار علمای شیعه حکومت الهی در عصر ما، بر مبنای اصل ولایت فقیه بدست امام خمینی (ره) صورت گرفت و نور در چشم های ظلمت زده جهانیان را به خود خیره کرد.

تحقق چنین آرزویی در شرایطی حاصل شد که دیگر امیدی برای طلوع صبح در دل های ظاهربین وجود نداشت. زیرا هر دو بلوک به اصطلاح شرق و غرب، انتهای تاریخ را اعلام کرده و هرکدام به اسم کمونیسم و یا لیبرالیسم، نقطه پایان به خط تئوری مدیریت زندگی بشر گذاشته بودند.

ماهیت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی مطلقاً توحیدی و شعار آن لا اله الا الله است که مبتنی بر نفی و مقابله با همه طاغوتها و اقامه ولایت الهی است و امام خمینی (ره) در این باره فرمود: 'انقلاب اسلامی بر مبنای اصل توحید استوار است که محتوای این اصل در همه شئون جامعه سایه میافکند'.

یقینا آشنایی بیشتر با مبانی اصل نورانی ولایت فقیه و قدرت تبیین آن برای مشتاقان، یکی از مصادیق مهم شکر قلبی است و بلکه وظیفه و تکلیف است.

براین اساس در درس اول از درسنامه ولایت فقیه که به قلم حجت الاسلام جواد دانش نگاشته شده، بنیادی ترین اصل در نظام سیاسی اسلام، یعنی توحید در حاکمیت مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه مفهوم ولایت تشریعی بیان شده است. ولایت تشریعی یعنی این که شخصی از جانب خدا و بر اساس قوانین الهی حق اعمال حاکمیت داشته باشد.

در درس دوم خصوصیات قوانین الهی اسلام توصیف شده و در دروس سوم و چهارم نیز حکومت دینی و ضرورت آن مورد بررسی قرار گرفته و از دیگر مطالب این کتاب می توان به ویژگی های حاکم اسلامی در عصر غیبت، پیشینه ولایت فقیه در کلمات فقهای شیعه، اثبات ولایت فقیه با ادلّه عقلی و ادله نقلی اشاره کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما