loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درسنامه آشنایی با منابع دینی (قرآن و حدیث)

مجموعه کتاب های علمی تخصصی آموزش مداحی

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

یکی از دروس مورد نیاز و مورد ابتلای مداحان و ذاکران، آشنایی با 2 منبع بزرگ دین یعنی قرآن و حدیث است که در این درسنامه به قلم حجت الاسلام حسین علیزاده مباحث مورد نظر در دو بخش قرآن و حدیث مورد بررسی قرار گرفته است.

زیرا ستایش گران اهل بیت (ع) یکی از ارکان تبلیغ فرهنگ تشیع اند و پس از روحانیت، اصیل ترین و زلال ترین کانال کسب معارف دینی مردم آن ها هستند.

از این رو آلوده بودن این معبر ارتباطی مردم با دین و نیز آگاهی نداشتن آن ها نسبت به علوم و معارف دینی، آسیب های بسیاری را در پی خواهد داشت که کمترین آن عدم تربیت صحیح جامعه بر اساس اصول دینی است و بیشترین آسیب آن انحراف دینی مردم بواسطه عدم پالایش ذهن مداح است.

براین اساس شایسته نیست که مداح و مرثیه سرای اهل بیت حدیثی را اشتباه خوانده و یا به جای احادیث معتبر از منابع اصلی شیعه، حدیثی ضعیف و یا جعلی را بخواند.

شنیده می شود که برخی از مداحان هنگامی که حدیث ضعیفی را می خوانند و یا اعراب حدیثی را غلط می خوانند و با اعتراض شخص آگاه تری نسبت به معارف دینی مواجه می شوند، در توجیه اشتباه خود می گویند که این مطلب را از فلان روحانی شنیده ام و یا در فلان کتاب خوانده ام.

شاید در گذشته به دلیل کمبود و ضعف آموزش علوم دینی به ویژه علوم حدیث، ادبیات و مانند آن و نیز ضعف در چاپ و نشر آثار مختلف و دقیق در این زمینه توسط حوزه های علمیه و نداشتن دسترسی به آن ها در کشور امکان پذیرش این توجیه تا حدودی امکان داشت اما در عصر حاضر اینگونه نیست.

در این زمان و در دهه گذشته به دلیل گسترش حوزه های آموزشی دینی و امکان حضور مداحان در جلسات درس و وجود کتاب های متعدد تحقیق شده علمی در علوم مختلف دینی بویژه تصحیح متون مقاتل، ادعیه و نیز وجود کتب متعدد آموزش علوم مختلف دینی دیگر این توجیه قابل قبول نیست.

لذا از وظایف مداحان بویژه قشر جوان که از حوصله و امکانات بیشتری در عصر کنونی برخوردارند لازم است با مطالعه منابع متعدد و به دست آوردن دقیق ترین آثار، خود را از خطا و لغزش مصون بدارند و با زدن زانوی تلمذ در مجموعه های آموزشی به فراگیری علوم مختلف دینی، بویژه علوم حدیث که امکان شناخت احادیث صحیح از ضعیف را به آن ها می دهند، به افزایش توان علمی خود بپردازند.

به دلیل احساس این ضرورت، کتاب آموزش منابع دینی به آموزش برخی از مباحث تاریخ، علوم و معارف قرآن و نیز حدیث اختصاص یافته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما