loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی دین پیامبر اعظم (ص) پیش از بعثت

ناشر انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

نویسنده محسن تنها

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 176

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37558 10003022
20,000 18,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

درباره دو حوزه «اعتقادات» و «اخلاق» در دین پیامبر اسلام(ص) پیش از بعثت، می توان به نتیجه گیری قطعی رسید، اما درباره شریعت یا احکامی که ایشان به پیروی از آن می پرداختند نمی توان با قطعیت سخن گفت.
نویسنده، هدف از نگارش این کتاب را پاسخ به دغدغه ای شخصی برشمرده که در دوران تحصیلش در رشته دین شناسی شکل گرفته بوده است و گفت: در این راستا آگاهی از دین پیامبر(ص) پیش از رسیدن به بعثت را به عنوان موضوع پایان نامه ام برگزیدم که پس از ارایه آن با پیشنهاد استادانم در قالب کتاب تدوین شد.
وی افزود: این موضوع در ذیل موضوعاتی نظیر اعتقادات و مباحث اصولی و فقهی قابل بررسی است. از میان اقوال علمای شیعی و سنی 9 دیدگاه از سایر آرا قابل ملاحظه تر بود که برای بررسی در این کتاب انتخاب شدند. برداشت های شخصی از آیات و روایات نیز بخش دیگری از مباحث این اثر را تشکیل می دهند.

ابتکار این اثر را می توان تفکیک دین در سه حوزه «اعتقادات»، «اخلاق» و «شریعت» و بررسی دین پیامبر(ص) پیش از مبعوث شدن دانست. بر این اساس، پیامبر اسلام(ص) در زمینه اعتقادات به طور قطع هیچ اشتباهی نداشته اند، این امر به معنای حنیفیت و اسلام در معنای عام آن است.
درباره جنبه های اخلاقی نیز با توجه به خطبه های امیرالمومنین(ع)، خداوند از بدو تولد پیامبر(ص)، بزرگ ترین فرشته را بر ایشان مأمور کرد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که ایشان در سراسر عمر پربارشان از هرگونه اشتباهی مصون بودند، اما در بحث شریعت و بررسی احکامی که پیامبر(ص) از آنها پیروی می کردند، نمی توان به نتیجه گیری قطعی رسید.

عده ای پیامبر(ص) را متعبد و عده ای غیرمتعبد می دانند که این هر دو برداشت نقدهایی را در پی دارد؛ همچنین دیدگاهی وجود دارد که ایشان را پیرو دین اسلام معرفی می کند، در مقابل دیدگاه دیگری ایشان را دنباله روی شریعت پیامبران اولوالعزم می داند. بر اساس آیات قرآن و همچنین اقوال بزرگان، پیامبر(ص) از شریعت حضرت ابراهیم(ع) پیروی می کردند.
تمامی این مباحث به همراه نقدهای آن در این کتاب که مبنای آن قول «سیدمرتضی» است، مطرح شده اند. بر این اساس درباره شریعت پیامبر(ص) پیش از بعثت برخلاف اعتقادات و اخلاق که اموری بدیهی اند، نمی توان رأیی قطعی صادر کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما