loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفت پیشین

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37587 10003022
100,000 90,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

پس از طرح پرسش چگونگی امکان قضایای پیشین از سوی کانت، معرفت پیشین به یکی از مباحث اصلی معرفت شناسی غرب تبدیل شد. سید علی طاهری خرم آبادی نویسنده کتاب «معرفت پیشین» به دلیل اهمیت این موضوع، به بررسی آن پرداخته است.

از هنگامی که کانت پرسش چگونگی امکان قضایای پیشین را مطرح کرد، معرفت پیشین به یکی از مباحث اصلی معرفت شناسی غرب تبدیل شد.

به زعم نویسنده این کتاب، کل فلسفه غرب را می توان در ارتباط با این مبحث قلمداد کرد. کانت، سرنوشت علوم تجربی را نیز در گرو این امر می دانست.

لزوم تبیین تحلیلی بودن قضایای پیشین، موجب پیدایش آرای گوناگون در میان تجربه گرایان شد. آنچه این پیشنهادات متعدد را گرد هم می آورد، تبیین توجیه پیشین بر حسب زبان بوده است.

نویسنده تاکید می کند که با وجود تنوع تعاریف معرفت پیشین، بسیاری از فلاسفه بر این باورند که مفهوم تجربه نقش اصلی در تمایز میان معرفت پیشین و پسین ایفا میکند و آنچه معرفت را به دو بخش تجربی و غیرتجربی یا پیشین و پسین تقسیم میکند، میزان نقش تجربه در توجیه آن است.

این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است که فصل نخست آن، به تعاریف اختصاص دارد. تاریخچه معرفت پیشین از دیدگاه اندیشمندان مختلف به ویژه هیوم، لایب نیتس و کانت، موضوع فصل دوم اند.

وجود باورهای پیشین، نسبت معرفت پیشین با امر دیگر و همچنین تبیین معقول برای توجیه پیشین سایر مباحث کتاب را تشکیل می دهند.

نویسنده در تحقیقات این کتاب از کمک افرادی نظیر صادق لاریجانی، محمود خاتمی و پروفسور «کاسولو» استاد فلسفه دانشگاه نبراسکا کمک از گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما