loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37597 10003022
20,000 18,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، در حاشیه کتاب مکاسب شیخ انصاری، درباره حاکمیت و ولایت فقیهان (جامع الشرایط) بر حوزه عمومی، به بحث پرداخته ، آن را می پذیرد. از نظر وی: "فقه ، قدر متقین از میان کسانی است که احتمال داده می شود مباشرت یا اذن و نظر آنها، معتبر در تصرفات باشد؛ همچنانکه مؤمنین عادل در صورت نبود فقیه ، قدر متیقن از کسانی هستند که تصرفشان مشروعیت دارد." از سوی دیگر، تقریظ آخوند و تأیید آخوند خراسانی در سال های آخر عمر بر رساله «تنبیه الامة و تنزیه الملة» نوشته شاگرد خاص آخوند، شاهد و دلیلی دیگر بر پذیرش انحصار مشروعیت حاکمیت سیاسی در فقها می باشد، زیرا در بخش های گوناگون و موارد متعدد از این رساله، بحث نیابت عامه و حاکمیت سیاسی فقیهان، به عنوان امری مسلم و از قطعیات مذهب شمرده شده است.

برخی اسناد و گزارش های مظرح شده در تنافی با دیدگاه مذکور، دارای اشکالات سندی و دلالی بوده و در کتاب حاضر مورد بررسی و نقد قرار گرفته اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما