loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شیعیان عراق پس از سقوط صدام

4 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37732 10003022
10,500 10,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

با اشغال عراق در سال 2003 و سقوط صدام، شیعیان این کشور که تا قبل از این همواره در حاشیه قرار داشتند و از قدرت محروم بودند با یک فرصت بی نظیر تاریخی و نقطه عطفی در حیات سیاسی خود مواجه شدند. آنان با توجه به موقعیت اکثری در پرتو انتخابات آزاد، به عنوان قدرت برتر در عرصه سیاست عراق ظاهر شدند. مسلماً به قدرت رسیدن یک دولت شیعی در میان کشورهای عربی و همجواری آن با ایران اسلامی تأثیر چشم گیری در وضعیت ژئوپلیتیک شیعیان و مواضع دیگران در قبال آنان به دنبال داشته است. این مقاله با بهره گیری از روش مطالعات تاریخی و اسنادی در پی پاسخ به این سؤالات است که رابطه ایران با دولت و احزاب شیعی عراقِ بعد از سقوط صدام چگونه بوده است. این رابطه چه واکنشی را از جانب کشورهای عربی به همراه داشته است. در پاسخ به این سؤالات ملاحظه می شود که ارتباط ایران با دولت و احزاب شیعی عراق بعد از صدام به طور کلی مناسب و دوستانه و در جهت تحکیم و توسعه بوده است. گسترش این ارتباط و تعامل و افزایش نفوذ منطقه ای ایران به حدی بوده که موجب نگرانی کشورهای عربی از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شده است. مطرح شدن بحث «هلال شیعی» از جانب «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن و اظهار عبارات و بیان ادعاهایی نظیر «تحویل عراق به ایران» و «وفاداری شیعیان عراق به ایران» از جانب رهبران برخی کشورهای عربی در این رابطه بوده است. همچنین در ادامه چنین مواضعی است که کشورهای عربی و رسانه های وابسته به پدیده شیعه هراسی و ایران هراسی به انحاء مختلف دامن می زنند. در ادامه چنین امری است که بسیاری از مقامات سیاسی غیرشیعی عراق و تحلیل گران مخالف با ایران نیز نگرانی خود را از گسترش ارتباط ایران و عراق اعلام می کنند. این گونه واکنش ها و موضع گیری های تهدید آمیز در قبال ایران و لزوم مقابله با این گونه مواضع، نیازمند بررسی و مطالعات عمیق منطقه ای و توجه به جایگاه خاص شیعیان و به دنبال آن سیاست گذاری و اتخاذ تصمیم های مناسب و خردمندانه از جانب ایران است. این تحقیق ابتدا به تعامل ایران با شیعیان عراق و سپس واکنش کشور های عربی نسبت به آن و ارائه راهکارهایی به منظور استفاده از فرصت ها و رفع تهدیدها درباره تقویت روابط ایران با عراق و تحکیم موقعیت شیعیان در منطقه می پردازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما