loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسلحه، میکروب و فولاد

ناشر بازتاب نگار

نویسنده جرد میسن دایموند

مترجم حسن مرتضوی | سوسن سلیم زاده

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 539

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب پژوهشی است درباره تاریخ قاره ها و بشر طی 13000 سالی که از پایان آخرین دوره یخبندان می گذرد. پژوهنده در تحقیق حاضر بر آن است نشان دهد که چگونه اروپا و خاورنزدیک, به مهد جوامع نوین تبدیل شد و چگونه سرمایه گذاری و علم, دو نیروی غالب در جهان معاصر را پدید آورد . افزون بر آن, نشان می دهد که چرا تا گذشته ای نزدیک, افریقا, استرالیا و آمریکا از نظر پیچیدگی های فن آوری و قدرت سیاسی و نظامی عقب مانده بودند .وی نشان می دهد که 'خاستگاه این نابرابری در مواهب و اقبال های انسانی را نمی توان در نژاد و ویژگی های ذاتی خود مردمان جست. به زعم مولف, این نابرابری در حقیقت از منابع طبیعی مختلفی نشات می گیرد که در هر قاره در دسترس مردمان همات قاره ها قرار داشت .'مناطقی در جهان که بیش ترین شمار حیوانات و گیاهان اهلی را در خود جای داده اند و از موقعیت جغرافیایی مناسب تری برای نوآوری فرهنگی و گسترش آن برخودار شده اند, توانستند از راه گسترش مجموعه سه گانه و نمادی 'اسلحه' (قدرت نظامی حکومت نوین), 'میکروب' (که خاستگاهشان بخصوص از بیماری های حیوانات اهلی شده است و به علت پیوند طولانی خود با انسان, مقاومت را در اهالی اوراسیا درهم شکستند) و 'فولاد ' (روندهای تولید مبتنی بر علم), جوامعی را که از مواهب کم تری بهره مندند, نابود سازند .در بخشی از کتاب آمده است' :تاریخ برای مردم مختلف مسیرهای مختلفی را برگزیده است و علت آن تفاوت های محیطی مردم است, نه تفاوت های زیستی میان مردمان .'مباحث کتاب در چهار بخش و نوزده فصل سامان یافته که عناوین برخی بخش های آن بدین قرار است:
1ـ از عدن تا کارخامارکا, 2ـ پیدایش و گسترش تولید خوراک, 3ـ از غذا تا اسلحه, میکروب و فولاد, 4ـ دور دنیا در پنج فصل. آخرین بخش کتاب به 'سخن آخر' نویسنده اختصاص دارد که نویسنده در آن به گمانه زنی هایی درباره آینده تاریخ انسان و ارائه چشم اندازی از آینده جامعه بشر می پردازد .کتاب با معرفی منابعی در ارتباط با مباحث هر فصل, نیز نمایه اسامی به پایان می رسد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما