loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان: عناصر جامعه شناختی حیات سازمانی

3.5 (2)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37834 10003022
278,000 250,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان: عناصر جامعه شناختی حیات سازمانی، نوشته گیبسون بوریل و گارت مورگان است و با ترجمه محمدتقی نوروزی در انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) و مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی به چاپ رسیده است.

با توجه به طبیعت پدیده­ هایی که علوم اجتماعی به تلاش برای بررسی آنها می­ پردازد، اینکه چه پیش فرض ها و مبانی فکری ای بر ذهن تئوری پردازان و نگاه آنها به این پدیده ها سایه انداخته است، بسیار کلیدی و مهم است. بسیاری از دانشمندان این حوزه معتقد هستند پدیده­ های اجتماعی، عینی هستند و مستقل از مشاهده گران وجود دارند و عده ی دیگر بر این عقیده اند که پدیده های اجتماعی ساخته های ذهن انسان هستند و محقق به جای «مشاهده گر» باید یک «بازیگر فعال» باشد تا درکی از این پدیده ها داشته باشد.

بوریل و مورگان در کتاب معروف خود «نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان» یک ادعای کلیدی دارند: «تمامی نظریه های سازمان بر فلسفه ای از علم و نظریه ای از جامعه مبتنی هستند.»

بر اساس این دسته بندی، بوریل و مورگان تئوری­ های سازمان را به عنوان زیر مجموعه ای از علوم اجتماعی، در چهار دسته تقسیم بندی می کنند. سه فصل ابتدایی کتاب با مطرح ساختن این ادعای کلیدی، به توصیف و تبیین دو بعد عینی و ذهنی در حوزه فلسفه ی علم و ابعاد نظم دهی و تغییر بنیادی در حوزه ی نگاه به جامعه می پردازد. در فصول بعد، ابتدا هر یک از ابعاد ماتریس و مهم ترین پایه های نظری آنها توصیف شده و در ادامه مهم ترین تئوری های سازمان در هر رویکرد توصیف می گردد.

مطالعه این کتاب از دو جهت می تواند برای همه علاقمندان به تئوری های سازمان و مدیریت، کلیدی و حیاتی باشد:
اول، آشنایی کلی با مهم ترین مبانی جامعه شناختی که در تحصیلات کلاسیک دانشگاهی رشته های حوزه مدیریت کمتر به آنها پرداخته می شود و دوم، دسته بندی ای بسیار جذاب و کارا از تئوری های سازمان که خوانندگان را برای تشخیص تفاوت ها و تشابه های آنها یاری می دهد.

سرفصل عناوین مهم کتاب نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان: عناصر جامعه شناختی حیات سازمانی عبارت است از:

بخش اول: در جستجوی چهارچوب
فصل اول: پیش فرض هایی درباره مایهت علوم اجتماعی
فصل دوم: پیش فرض هایی درباره ماهیت جامعه
فصل سوم: دوبعد: چهار پاردایم

بخش دوم: پارادایم های مورد بررسی
فصل چهارم: جامعه شناسی کارکردگرا
فصل پنجم: نظریات سازمانی کارکردگرا
فصل ششم: جامعه شناسی تفسیری
فصل هفتم: پارادایم تفسیری و مطالعه سازمان ها
فصل هشتم: انسان گرایی بنیادی
فصل نهم: نظریه ضد سازمان
فصل دهم: ساختارگرایی بنیادی
فصل یازدهم: نظریه سازمانی بنیادی

بخش سوم: نتایج
فصل دوازدهم: مسیرهای آینده: نظریه و تحقیق
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما