loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آراء و اندیشه های تربیتی اندیشمندان مسلمان: مکتب تربیتی علامه طباطبایی قدس سره

5 (1)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در راه ترویج مکتب نورانی اسلام و نشر رهنمودهای آن در ساحت های گوناگون، نباید به کمتر از یک جهاد مقدس اندیشید؛ بلکه باید مجاهدانه در این مسیر گام برداشت؛ طرحی نو در انداخت و تا جایگزین سازی اندیشه اسلام ناب در برابر اندیشه غرب، از پای ننشست. در غیر این صورت، همواره باید شاهد هجمه ویران گر اندیشه های غرب باشیم که زوایایی از زندگی جوامع اسلامی را تحت تأثیر قرار داده و موجب شده اندیشه اسلامی به بوته فراموشی سپرده شود؛ در حالی که اسلام با آموزه های الهی خود، سبک زندگی بشر را در همه ساحت های زندگی تعیین و تعریف می کند و افزون بر آن، برای رساندن انسان به سعادت جاویدان، دنیا و زندگی دنیوی را پلی به سوی آخرت بر می شمرد.

به رغم غنای علمی و فرهنگی اسلام و دسترسی به منابع اصیل اسلامی، هنوز فرصت و امکان معرفی و ارائه نظام تربیتی اسلام، در نظریه و عمل دست نداده است؛ چه بسا یکی از راهکارهای معرفی و ارائه نظام تربیتی اسلام، این باشد که در مرحله نخست به معرفی یک یا چند مکتب تربیتی برگرفته از آرا و اندیشه های اندیشمندان مسلمان بپردازیم، تا هم در برابر انبوه مکاتب غرب، از مکتب تربیتی اسلام، تصویری به نمایش گذاشته شود و هم زمینه برای رسم، ترویج و نشر نظام تربیتی اسلام فراهم آید.

از این رو این کتاب به مثابه اثری است که ما را به وسیله معرفی مکتب تربیتی علامه طباطبایی، با مبانی و اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام آشنا می گرداند.

از میان اندیشمندان مسلمان، کمتر کسی را از نظر جامعیت و کمال علمی، می توان هم وزن و هم سطح علامه طباطبایی و شاگردانش دانست. علامه طباطبایی به حق، خورشید فروزانی است که در عصر تاریکی و بیداد کفر و طاغوت، با تربیت دانشورانی برجسته، منظومه ای پویا و پایدار از دانش و معرفت پدید آورده است. گرچه شناخت علامه به سادگی امکان پذیر نیست، می توان از طریق آثار علمی و تربیتی اش و به ویژه تربیت اندیشمندان پرآوازه ای همچون استاد شهید مطهری، استاد مصباح یزدی و استاد جوادی آملی، وی را بازشناسی کرد.

درس نامه پیش رو به بیان و بررسی دیدگاه علامه و سه اندیشمند مزبور در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت می پردازد.

این کتاب بعد از مقدمه در شانزده درس بدین ترتیب تنظیم شده است:

درس اول. مفهوم شناسی

درس دوم. سیره عملی - تربیتی علامه طباطبایی

درس سوم. ستارگان علمی مکتب علامه

درس چهارم. تا درس دهم. « در این دروس، مبانی تعلیم و تربیت از نگاه مکتب علامه» بررسی شده است که ذیل عنوان اصلی عناوین فرعی زیر به چشم می خورد؛

مبانی معرفت شناسی

مبانی انسان شناختی

مبانی ارزش شناختی

درس یازدهم تا درس چهاردهم. این دروس به شرح «اصول تعلیم و تربیت از نگاه مکتب تربیتی علامه» می پردازد که عناوین فرعی آن عبارتند از:

اعتبار و روایی اصول ( موضوعه و کاربردی)

اصول معرفت شناختی

اصول انسان شناختی

اصول ارزش شناختی

درس پانزدهم. رویکرد تعلیم و تربیت از نگاه مکتب علامه

درس شانزدهم . روش های تعلیم و تربیت از نگاه مکتب تربیتی علامه.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما