loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی و نقد و تحلیل شروح مثنوی: شروح فارسی و موجود در ایران

4 (4)

ناشر امیرکبیر

نویسنده رضا شجری

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 367

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در کتاب حاضر شروح مثنوی از آغاز تا اثر دکتر زرین کوب معرفی می شوند. هم چنین برخی از برجسته ترین شروح نقد و تحلیل و امتیازات و ویژگی های آن ها بیان می گردد. بر این اساس نویسنده پس از پرداختن به آغازگران شرح نویسی بر "مثنوی معنوی" در ایران، شبه قاره ی هند و آسیای صغیر و نیز کوشش های غربیان درباره ی مولانا، به انواع شروح اشاره می کند و در ادامه از بیست شرح منتخب و ارزشمند موجود نام می برد و به اختصار آن ها را معرفی می کند. در فصل دوم کتاب چهار شرح برجسته نقد و تحلیل می گردند.

این شروح عبارت اند از: شرح جواهر الاسرار و زواهر الانوار، شرح فاتح الابیات، شرح نیکلسون، و شرح مثنوی شریف. نویسنده با مقایسه ی این شروح می پندارد که شرح ابیات دشوار مثنوی عمده ترین روشی بوده که شارحان اتخاذ کرده اند. نویسنده در بخشی دیگر به ابعاد مختلفی چون عرفان، فلسفه و کلام، قرآن و حدیث و ادبیات که شارحان هریک بر دسته ای از آن ها تاکید داشته اند، اشاره می کند. نویسنده از میان شروح، به شرح استاد فروزانفر امتیاز بیش تری می دهد، وی ضمن نقد و تحلیل شروح، میزان تاثیر و تاثر مشروح نمونه ازمنابع و شروح دیگر را بررسی می کند و چنین نتیجه می گیرد که تمام شروح نمونه به جز شرح خوارزمی از شرح های قبل از خود کم و بیش استفاده کرده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما