loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هنر متعهد اجتماعی، دینی در ایران (دوره دو جلدی)

نقاشی انقلاب گرافیک انقلاب

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

هنر انقلاب نشان می دهد که چگونه مردم جامعه ما پا در میدان مبارزه نهاده و انقلاب را طبق عبارات و شعارهای تعریف شده در باورها و سنت های خویش متبلور و سرانجام آن را در قالب تصویر بیان کرده اند.
هرچند باید بلافاصله افزود این مسئله هرگز به معنای آن نیست که هنر انقلاب بازتاب عینی، مطلق و واقعی انقلاب است و در جریان نهضت بزرگ مردمی گذشته است بلکه اصولاً تجلی و بازنمایی انقلاب و گذشتن مسائل آن از ذهن و خیال و حتی مشاهده هنرمند و سپس ترجمه آن به تصویر و فرم و فضاست که آن را حائز اهمیت می سازد.

در جلد اول، نقاشی انقلاب در ایران، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، نویسنده، تعداد از آثار نقاشی که با الهام از انقلاب ایران و حوادث آن و نیز فرهنگ این انقلاب، آفریده شده اند را، مورد توجه قرار داده و به تبیین آنها پرداخته است. عناوین بعضی از مباحث کتاب عبارتند از: «تاملی در انقلاب»، «مشکلات بررسی هنر و نقاشی انقلاب»، «زمینه های اجتماعی – فرهنگی هنر انقلاب در ایران»، «هویت و هنر دینی پس از انقلاب»، «دغدغه های سنت و مدرنیسم در نقاشی انقلاب»، «هنر و جامعه انقلابی ایران»، «فرهنگ بصری هنر انقلاب»، «جاذبه فرمالیسم» و «نقاشی انقلاب، تهدیدها، آسیب ها».

جلد دوم این کتاب دربردارنده آثار بدیع و تماشایی از آثار خلق شده در ابتدای انقلاب است و به نوعی ماهیت فرهنگی انقلاب و سهم فراوان ناگفته ها و نانوشته های هنر انقلاب در برابر حجم عظیم غفلت ها، توهمات و ناآگاهی ها را پیش روی مخاطبان و پژوهشگران قرار داده است. ضمن اینکه به تحولات سیاسی و گرافیک در شوروی، مکزیک، افریقای جنوبی، چین و کوبا نیز اشاراتی دارد.
گرافیک انقلاب بیان زندگی جمعی و فردی جدید در دوره انقلاب و کولاژ فرهنگ و اعتقادات و زبان و تصویر است که در آن نژاد، زبان، آداب، باورها، هستی شناسی های گوناگون از جای خود برداشته شده و در محیط و قالبی جدیدی عرضه شده است. اساس گرافیک انقلاب تلفیق عناصری است که می کوشید آنها را در کنار هم نشانده و در نظمی کنترل شده رویت کند.
جلد دوم، در ده فصل به شرح زیر نگاشته شده است:
فصل اول- مخاطب و کارکرد اجتماعی هنر
فصل دوم- زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
فصل سوم- ماهیت گرافیک، هویت هنر انقلاب
فصل چهارم- تحولات سیاسی و گرافیک
فصل پنجم- پوسترسازی در گرافیک انقلاب
فصل ششم- گرافیک انقلاب و طراحی اسکناس
فصل هفتم- کاریکاتور و انقلاب
فصل هشتم- نمود تصویری گرافیک انقلاب در طراحی جلد
فصل نهم- بیان رسمی شعارهای انقلاب در طراحی تمبر
فصل دهم- انعکاس بی تکلف ارزش ها در گرافیک مطبوعاتی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما