loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ترجمه الاتقان فی علوم القرآن (دوره دو جلدی)

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب دو جلدی ترجمه الاتقان فی علوم القرآن، اثر جامع و عالمانه ای است در معرفی علوم قرآنی و جنبه های گوناگون مطالعه و پژوهش درباره قرآن مجید که اثر ماندگار عبدالرحمن بن الکمال ابی بکر بن محمد سابق الدین الخضیری السیوطی (849 در قاهره – 911 ه. ق) مشهور به جلال الدین سُیوطی و ابن کتب (فرزند کتاب ها) از دانشمندان مصری مسلمان اهل سنت شافعی مذهب است.
ایشان در جستارهای گوناگونی از جمله حدیث، مصطلح الحدیث، نجوم اسلامی، و علوم قرآنی کتاب نگاشته است و یکی از حدیث پژوهان و کلام شناسان اسلامی است و به خاطر کتاب تفسیر خویش با نام الدر المنثور و نگاشتن اولین کتاب درباره علوم قرآنی با نام الاتقان شناخته شده است. اجداد سیوطی فارسی زبان (ایرانی) بودند.

کتاب «الاتقان» از جامع ترین و کامل ترین کتب در زمینه علوم قرآن و تحقیقات وابسته به آن است. علامه سیوطی در مقدمه تفسیر خود بر قرآن کریم با نام «مجمع البحرین و مطلع البدرین» به بحث درباره بسیاری از مباحث علوم قرآن پرداخت و چون اهمیت و گسترش این مقدمه، از اصل کتاب بیشتر می شد، بر آن شد تا با بهره گیری از مباحث «البرهان» زرکشی، کتاب جداگانه ای بنویسد. این اثر که به نوعی، دائره المعارف قرآن و قرآن پژوهشی است، در دو جلد تدوین شده است.

برخی از مباحث جلد نخست عبارتند از: شناخت آیات مکی و مدنی، آیات شبانه و روزانه، آیات تابستان و زمستانی، شأن نزول، آیاتی که مکرر نازل شدند، نحوه نزول قرآن، شناخت نام های قرآن و سوره ها، شیوه تدوین قرآن، شماره سوره ها و آیات و کلمات و حروف قرآن، معرفی حُفّاظ و راویان قرآن، درس هایی در تجوید، فواید فراگرفتن قرآن، 34 مسئله در آداب تلاوت قرآن، غریب القرآن، لهجه های غیر حجاز در قرآن، ادوات مورد نیاز مفسّر، اِعراب قرآن و قواعد مهم و کاربردی در تفسیر.

در جلد دومِ این دائرة المعارف قرآنی (الاتقان)، مباحثی در شناخت قرآن و ویژگی های آن مطرح شده است. برخی از آن ها بدین شرح است:
شناخت محکم و متشابه مقدم و مؤخر در قرآن، عام و خاصّ، مجمل و مبین، ناسخ و منسوخ، مشکل قرآن و موهم اختلاف و تناقض در آن، مطلق و مقیّد قرآن، مفهوم و منطوق، وجوه مخاطبات قرآن، حقیقت و مجاز، تشبیه و استعاره، کنایات و تعریض، حصر و اختصاصات، ایجاز و اطناب در قرآن و قواعد و گونه های آن، خبر و انشاء، بدایع قرآن، استدراک و استنثاء، سرآغاز و خواتم سوره ها، مناسبت آیات و سوره ها، اعجاز قرآن، امثال و سوگند در قرآن، آنچه از اسم ها و کنیه ها و القاب در قرآن آمده، مفردات، رسم الخط و آداب نگارش کلام الله مجید، شناخت تفسیر و تأویل قرآن، شروط مفسر و آداب تفسیر و طبقات مفسرین.

مجموعه دو جلدی کتاب ترجمه الاتقان فی علوم القرآن، نوشته جلال الدین سیوطی است و توسط محمدابوالفضل ابراهیم تصحیح شده است و با ترجمه سید مهدی حائری قزوینی در انتشارات امیرکبیر منتظر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما