loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نخبه: رساله عملیه فارسی

همراه با چهارده حاشیه از مراجع و فقهای بزرگ شیعه

ناشر امیرکبیر

نویسنده محمدابراهیم کلباسی

تصحیح و تعلیق مهدی مهریزی | محمدحسین درایتی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 328

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

«نخبه»، حاوی متن نخستین رساله علمیه شاخص به زبان فارسی در دوره دوم فقه فتوایی، نوشته علامه «محمد ابراهیم کلباسی» است. رساله علمیه «نخبه» منتخبی از کتاب «ارشاد المسترشدین» نوشته کلباسی و حاوی مباحث طهارت، نماز، زکات، خمس و وصوم (عادت ماهانه زنان) است. شایان ذکر است کتاب با تصاویری از نسخه های چاپ سنگی رساله علمیه «نخبه» مستند شده است.

نثر روان و اشتمال آن بر مباحث مورد ابتلای مومنان سبب شد این اثر به عنوان کتاب مرجع مورد توجه عالمان قرار گیرد و فقهای بزرگی بر آن حاشیه زنند که در تحقیق حاضر، بیست و هفت مورد از آنها شناسایی گردیده است.
همچنین شهرت و مقبولیت این کتاب آنچنان بود که در طول زمان ده ها نسخه دست نویس و مطبوع از آن صورت پذیرفته و در اختیار محققان و فضلای حوزه های علمیه قرار گیرد.

آیت الله العظمی علامه حاجی محمد ابراهیم کرباسی مشهور به حاجی کلباسی (1261-1180 ق)، از مفاخر علمای امامیه و از زمره مراجع بزرگ شیعه در قرن سیزدهم قمری است که در مراتب علمی و فقهی و سلوک عملی و اخلاقی سرآمد اقران و زبانزد خاص و عام قرار داشته و دارد. وی در اصفهان و نجف و کربلا و کاشان در محضر اساتیدی چون آقا محمد بیدآبادی، ملا محراب گیلانی، وحید بهبهانی، سید بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف الغطاء، ملا علی نوری، ملا محمد مهدی نراقی، میرزای قمی، و دیگر اعاظم و اقطاب علمی آن روزگار به تحصیل علم و تهذیب و تزکیه نفس پرداخت و سپس به احیای دارالعلم اصفهان و رونق بخشیدن به این مرکز کهن علوم عقلی و نقلی کمر همت بست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما