loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مناظره دکتر و شیخ: استبصار در سایه

5 (1)

ناشر امیرکبیر

نویسنده محمدحسن شجاعی فرد

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 528

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 38228 10003022
85,000 80,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب مناظره دکتر و شیخ با عنوان فرعی "استبصار در سایه" اثری است به قلم دکتر محمد حسن شجاعی فرد، از اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران که در چیزی بیش از پانصد صفحه، به همت نشر امیرکبیر به انتشار رسیده است. کتاب مناظره دکتر و شیخ به اثبات حقانیت مکتب اهل بیت(ع) از میان اسناد موجود در کتب اهل تسنن پرداخته است و گزارشی است از مناظرات صورت گرفته توسط دکتر شجاعی فرد با علما و شیوخ اهل تسنن که می تواند به عنوان یک دوره آموزشی برای فن مناظره نیز استفاده گردد.

محمد حسن شجاعی فرد در مقدمه ی اثر اظهار داشته که از دوران جوانی، به دنبال پاسخی برای یک سوال اساسی بوده است؛ سوالی که می پرسد چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که عقیده ی غالب دینی که در آن متولد شده ایم، همان راه نجات و حقیقت حیات انسان هاست. لذا در جستجوی پاسخ برای این سوال بنیادین، وی انواع مکاتب و ادیان را از جنبه های مختلف آزمود و از مارکسیسم و مکاتب نو گرفته تا بهاییت و مسیحیت، مبانی مختلفی را مطالعه کرد و مورد آزمون قرار داد. از مطالعه ی این خیل عظیم مکاتب و عقاید، به این نتیجه رسید که در هر کدام خللی غیرقابل اغماض وجود دارد و نمی توان با یقین، به آن ها به چشم راه نجات بشر نگاه کرد.

اما در نهایت محمد حسن شجاعی فرد با مطالعه ی ابعاد مختلف این مکتب ها و ادیان و مقایسه ی آن با دین مبین اسلام، به این نتیجه رسید که تنها همین دین است که فرامینش، مبنا و منطقی علمی و عقلانی دارد. وی پس از این با پرسش جدید رو به رو شد که میان اهل سنت و شیعیان، که در بسیاری از موارد نیز اشتراک دارند، کدام به اسلام حقیقی نزدیک تر بوده و همان صراط مستقیمی است که بشر را به سعادت و رستگاری می رساند. پاسخ به این سوال، محتوای کتاب "مناظره دکتر و شیخ" را تشکیل می دهد که بر پایه ی پژوهشی مستند، به نگارش درآمده است.

در مقدمه کتاب مناظره دکتر و شیخ آمده است:

در اولین سفر سال 60 به حج متوجه شدم باید برای مکالمه عربی هم کار کنم، چون موارد زیادی را در اعمال مسلمانان اهل تسنن می دیدم که با اصول خود آنان هم مغایر بود ولی نمی توانستم به خوبی به آنان توضیح دهم. در نتیجه مکالمه عربی را آموختم و از سال های بعد که به سفر حج مشرف می شدم به بحث با برادران اهل تسنن بویژه علما آن ها می پرداختم و این کتاب گزارش بعضی از این بحث ها است.

برای صرفه جویی، اینکه چگونه مذاکرات ثبت، کارتکس، خلاصه، نوشته و چاپ شد اشاره ای نمی کنم. نرم افزاری که حدود 7000 کتاب مورد نظر برادران اهل تسنن در آن هست بنام مکتب شامله از کتابخانه مسجد النبی (ص) در مدینه منوره گرفته شده و در رایانه جیبی نصب کردم.

این برنامه مبنای همه اسناد داده شده در مناظره است. کلیه متون حدیث مربوط به اسناد ارائه شده از همین نرم افزار کپی شده و در متن کتاب ضبط و ترجمه شده است. به همین دلیل بعضی از متون اعراب دارند و بعضی اعراب ندارند. حتی کتاب خصائص نسائی و بخشی از کنزالعمال که فضائل علی (ع) است هم از همین نرم افزار کپی و ترجمه شده است. در بحث ها هیچ سندی از مکتب اهل بیت استفاده نشده است.

بسیاری از مطالب رد و بدل شده بین طرفین مناظره، بدلیل عدم ضرورت حذف شده است و کارتکس های زیادی موجود است که در کتاب نیامده است. اما ممکن است بعضی از آن مطالب در صورت پیشنهاد خوانندگان محترم، برای تکمیل کار در صورت موجود بودن در کارتکس ها، در چاپ های بعدی اضافه شود. البته قسمت هایی که اختلاف زیاد نداشتیم متن عربی را نیاوردم و به محتوای متن ها اکتفا کردم.

گزارش این مناظره به هیچ عنوان قصد شیعه نمودن برادران و خواهران اهل تسنن را ندارند و صرفا به عنوان یک آئینه در برابر این عزیزان قرار گرفته است تا نشان دهد، اسلام حقیقی با اعتقاد این عزیزان چه قدر فاصله دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

احسان سرحدی

بسیار کتاب خواندنی و آموزنده ای است. عالی

14 اسفند 1398

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما