loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زینت عارفان: سیری در سلوک عرفانی زینب کبری علیهاالسلام

3 (2)

ناشر امیرکبیر

نویسنده محمدجواد رودگر

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 120

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

زینب راز حرای محمد(ص)، اسرار غدیر علی (ع) و اشارات کربلای حسین(ع) است و همانند فاطمه زهرا(س) غم عشق به محمد(ص)، علی و حسین(ع) را بر دوش می کشد تا معرفت برآمده از بعثت، عدالت متجلی در امامت و پیام جاودانه شهادت تحت ولایت را پاسداری کند. و... زینب مظهر دین و دینداری و مصداق درک و درد دینی است، او بصیرت دینی را با محبت دینی درآمیخت و اهل معنا را با مصباح هدایت و سفینه نجات بالا برده و اهل ولاء را در پرتو ایمان و عمل صالح تصعید داد تا صیرورت و سلوک به سوی خدا را به نمایش بگذارد. زینب بود که آموزه ایمان و هجرت، جهاد و شهادت، سلوک و سیاست را در عمل تفسیر کرد تا عارفان در تبیین عناصر یادشده ایمان و هجرت عاشورایی، جهاد و شهادت عاشورایی و سلوک و سیاست عاشورایی را در متن زندگی عرفانی و عرفان زندگی سازشان به تفسیر و تحلیل نشینند تا چیزی از عرفان صائب و صادق کم یا گم نشود.

زینب سلطان عشق و وفاست، زینب مادر معرفت و ارزش هاست، زینب هزینه کمال انسان در گهواره طبیعت است، او از اولیای خدا و واسطه فیض الهی برای اهل معنا و اصحاب سیر و سلوک است که هر عالم ربانی ای سر سفره او نشسته و همگان محتاج عنایت زینبی اند. سرشت، سرنوشت و سفرنوشت امام حسین و زینب(ع) درهم تنیده است. بنابراین هم چنان که پیامبر اکرم در توصیف امام حسین فرمود: «حسین منّی و انا منی حسین» ترجمه و تفسیر ماهوی این حدیث نبوی را می توان در گزاره: «اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء» خلاصه کرد؛ قیام حسینی نیز با صبر و بصیرت زینبی ماندگار شد و کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود، پس می توان گفت: «العاشوراء حسینی الحدوث و زینبی البقاء»
این نوشتار با رویکرد و رهیافتی عرفانی، نظاره گر چهره ملکوتی زینب، خواهد بود که دستمایه اصلی و منبع معرفتی خویش را دو چیز قرار داده است:
1. گزارش های حدیثی ـ روایی که در شأن و شخصیت ایشان وجود دارد. 2. تفاسیر اشاری و رمزی ارباب معرفت و اصحاب حکمت و عالمان دینی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما