loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گریه بر سالار شهیدان چرا؟ - جلد دوم

بررسی تفصیلی چهل مورد فلسفه و دلیل گریه برای امام حسین (ع)

ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نویسنده مرتضی مهدوی یگانه

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 536

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 38295 10003022
115,000 103,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این اثر، دومین دفتر از مجموعه نوشتار «گریه بر سالار شهیدان چرا؟» است. در دفتر نخست، 40 حدیث درباره گریه و عزای حسینی بررسی و تحلیل شدند و در این دفتر نیز 40 مطلب به عنوان دلیل و فلسفه گریه بر سالار شهیدان، تبیین شده اند.

این مطالب از تدبر در آیات قرآن، روایات و معارف اهل بیت(علیهم السلام)، اندیشه در ابعاد گوناگون حماسه حسینی و آن چه بزرگان و محققان در این زمنیه نگاشته اند، حاصل شده و با کاوشی که نگارنده به عمل آورده، ظاهرا تاکنون کتابی بدین عنوان و با این جامعیت و همراه با کنکاش، تجزیه و تحلیل و استدلال در این زمینه به بازار عرضه نشده است.

بدیهی است هیچ محقق ژرف اندیش و انسان فرزانه ای ادعا نخواهد کرد تمام سخن یا سخن آخر را در کتاب خود آورده است. نویسنده کتاب حاضر نیز اذعان دارد که همه حرف یا حرف آخر را در این دفتر بیان نکرده، بلکه بر این باور است که از معارف حسینی، تنها حرفی از بی شمار و اندکی از بسیار را، آن هم در حد بضاعت و اندیشه خود، ذکر کرده؛ که به یقین بی نیاز از نقد و نظر نیز نیست. وی در عین حال، کوشیده است تا آن چه گفته، در چارچوب دلیل و منطق و دارای تبیین عقلی و علمی باشد.

از 40 مورد دلیل و فلسفه گریه بر سالار شهیدان، دو مورد ماقبل آخر که به لایه های درونی معارف حسینی مربوط می شود نیز در حد امکان به گونه ای بیان شده که برای مخاطب امروز قابل درک باشد و در عین حال، سهم و سطح اندیشه کسانی که تلاشی افزون در درک معارف اهل بیت(علیهم السلام) و رشد فکری برتری دارند، محفوظ بماند.

آن چه در این کتاب به عنوان دلیل و فلسفه گریه بر سالار شهیدان ذکر شده، تنها گوشه ای از حقیقت است و بدون تردید با تامل در آیات و روایات و حقایق نهفته در مکتب حسینی، می توان به جلوه های دیگری از این حقیقت پی برد. اساسا حقیقتی که شعاع آن تمامی عالم آفرینش، تاریخ انسانیت و ابعاد زندگی آدمی را فرا گرفته؛ از آغاز خلقت تا قیامت را تحت تاثیر خود قرار داده و عامل حیات و بقای دین خدا، کشتی نجات بشر و چراغ هدایت امت اسلام به شمار می رود، هیچ گاه محدود به آن چه در این کتاب آمده، نخواهد بود و تبیین چرایی گریه در این مکتب، منحصر به فرازهای مذکور در این نوشتار نخواهد شد. بنابراین، انسان فرهیخته و ژرف اندیش قطعا می تواند دلایل و علل دیگری برای تبیین این چرایی پیدا کند.

بر این اساس، کتاب حاضر خوانندگان خویش را به ژرف اندیشی در مبانی و منابع غنی فرهنگ حسینی دعوت می کند تا خود نیز مانند آن چه در این قسمت ارایه داده، به استخراج عناوینی دیگر از فلسفه گریه بر حسین(ع) پرداخته، آن ها را تبیین کنند و به عناوین مذکور در این کتاب بیفزایند. در حقیقت، مطالب این نوع کتاب نوعی روش شناسی در مبحث حاضر به شمار می رود، مکتوبی که نویسنده، آن را دست کم در ذهن و نزد مخاطبش بدون انتها قرار داده است تا همگان سعی در تکمیل آن کنند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما