loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دختر نارنج و ترنج

قصه های ایرانی 2

4 (1)

ناشر امیرکبیر

نویسنده سید ابوالقاسم انجوی شیرازی

تحقیق و تنظیم کتاب سید احمد وکیلیان

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 480

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 38305 10003022
240,000 228,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

قصه های این کتاب از ناب ترین قصه های عامیانه ایرانی است که در دهه های چهل و پنجاه توسط زنده یاد سیدابوالقاسم انجوی شیرازی گردآوری شده است. ویرایش جدید قصه های این مجموعه مزین به طبقه بندی و کدگذاری جهانی شده که بدین وسیله می توان به افکار و عقاید عامه مردم ایران و جهان دست یافت.

وکیلیان یکی از دستیاران استاد انجوی شیرازی بود و تاکنون دوازده جلد کتاب در حوزه فرهنگ مردم به نگارش درآورده است همچنین عضو انجمن بین المللی قصه، انجمن فرهنگی کشورهای مسئول تدوین دایره المعارف قصه های ایرانی و ویرایش آثار استاد انجوی شیرازی از جمله کتاب حاضر می باشد و 12 سال است که سردبیر و مدیر مسئول فصلنامه فرهنگ مردم است.

پادشاهی نذر کرد که اگر خدا به او پسری دهد، هر سال یک حوض عسل و روغن به فقرا ببخشد. خدا هم دعای او را مستجاب کرد و پسری به او داد. پادشاه هر سال حوضی از عسل و روغن پر می کرد مردم هم می آمدند و ظرف هایشان را پر می کردند. بیست سال گذشت. سال بیستم هم پادشاه مثل هر سال نذرش را ادا کرد. پیرزنی آمد و به پسر پادشاه گفت: من عسل و روغن می خواهم. شاهزاده گفت: ننه جان! تمام شد. پیرزن گفت: حالا که این طور است، الهی گیر دختر نارنج و ترنج بیفتی! شاهزاده هم ندیده و نشناخته عاشق دختر نارنج و ترنج شد و به رسم آن زمان رفت تو اتاق هفت دربند. هفت اتاق که توی هم ساخته شده بود خودش را زندانی کرد. پادشاه و ملکه، کنیزی نزد شاهزاده فرستادند و گفتند: بپرس کدام دختر را می خواهد تا ما به خواستگاری او برویم. شاهزاده پیغام داد که: من دختر نارنج و ترنج را می خواهم. رفتند پیرزن را آوردند. پادشاه پرسید. دختر نارنج و ترنج کیست؟ پدرش کیست؟ مادرش کیست؟ پیرزن گفت: دختر نارنج و ترنج دختر شاه پریان است که به شکل نارنج و ترنج به درخت آویزان است و چیدنش هم کار هر کسی نیست. ولی من هفت برادر دیوزاد دارم، شاهزاده باید از آنها بپرسد... .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما