loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پروانه در مشت: گزیده شعر علی اشتری

صد سال شعر فارسی 16

5 (1)

ناشر امیرکبیر

نویسنده ساعد باقری | سهیل محمودی

گردآورنده کتاب ساعد باقری | سهیل محمودی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 99

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 38346 10003022
18,000 17,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مقدمه ، غزل ها ، مثنوی ها ، رباعی ها ، قالب های دیگر و همچنین قالب های دیگر و واژه نامه ، عناوین اصلی کتاب حاضر را تشکیل می دهد . نویسندگان کتاب حاضر در ابتدای مقدمه خود بیان می کنند که شادروان علی اشتری ( فرهاد ) یکی از زود سفرکردگانی است که در عرصه غزل فارسی سده اخیر جایگاه و منزلتی شایسته دارد و مصاحبان و یاران و همگنانش از استعداد و توانایی چشمگیر او بارها و بسیارها یاد کرده اند . علی اشتری ( فرهاد ) به سال 1301 شمسی در خاندانی اهل فرهنگ و ادب و هنر بدنیا آمد .

پدرش احمدخان اشتری ( یکتا ) شاعر و نقاش بود و صاحب مناصب مهم دولتی ؛ علی اشتری در نزد پدر برخی از فنون ادب را آموخت و تحصیلات خود را در مدرسه « شرف » که از مراکز صاحب نام آموزش محسوب می شد به پایان رساند . او از نوجوانی به سرودن پرداخت و تخلص فرهاد را برای خود برگزید . روحیه ای حساس داشت و شعرش نیز آیینه همین شوریدگی و شیدایی است . اولین مجموعه شعری اش در سال 1324 شمسی به نام « ستاره سحری » در تهران منتشر شد و با موسیقی دانان و شاعران دوستی و مصاحبت داشت . دوبار ازدواج کرد و هر دوبار زندگی مشترکش به شکست انجامید . علی اشتری سرانجام در یازده دیماه سال 1340 شمسی پیش از چهل سالگی چشم از دنیا فرو بست . با همت دوستانش بیژن ترقی و بهادر یگانه ، انتشارات خیام مجموعه اشعارش را در سال 1344 منتشر کرد .

ساعد باقری و سهیل محمودی در ادامه مقدمه یادآور می شوند که حیرت ، افسوس از گذر عمر ، بی تعلقی نسبت به مال و منال ، طعنه و طنز نسبت به اهل ظاهر ، شرح و وصف غم های همیشگی آدمی ، در شعر علی اشتری ( فرهاد ) گاه لحظه های پر اوج و عروجی را پدید آورده است . علی اشتری( فرهاد ) با وجود دیوان کم حجم خود شاعری است که توانسته در مسیر حرکت کند ، پیچ و خم های جاده شعر را بشناسد ، و در عین جوانی به ظرایف سخنوری و معماری کلام در زبان فارسی آشنا شود و آنچه ویژگی اصلی شعر اوست ، شور و حال و حس و عاطفه پررنگ روح شاعری جوان است که در کلماتش جریان یافته است .

در غزل « ناله شبگیر » علی اشتری ( فرهاد ) می سراید :

دلخسته چو من در همه آفاق ، کسی نیست
پربسته تر از مرغ دلم در قفسی نیست

غم ، ناله ز تنگی دلم دارد و گویم
با هم نفسی ساز ، که عیسی نفسی نیست

جز باده ، که درمان دل غم زدگان است
فریادرس این دل غم دیده کسی نیست

با قافله عمر ، روانیم و در این راه
جز ناله شبگیر ، صدای جرسی نیست

ای قافله سالار اجل ، مهلتی امشب !
کز عمر دمی مانده و تا صبح بسی نیست
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما