loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سوگ و سوگواری در کودکی: اصول درمانی در تجارب بالینی

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب سوگ و سوگواری در کودکی، اثر ارزشمندی است که یک مداخله درمانی حساس، مؤثر و عملی را براساس رویکرد ظریف، موشکافانه و یکپارچه شناختی ـ رفتاری در اختیار درمانگران قرار می دهد. این اثر برجسته، سوگ درمانی جامع نگر را به عنوان یک پروتکل مبتنی بر شواهد و مرحله ای برای کودکان معرفی می نماید، و با ارائه گفتگوهایی سودمند، فرم های تجدیدپذیر، سنجه های ارزیابی و راهنماهای گام به گام فهم و کاربست آن را برای خواننده آسان می سازد. با مطالعه این کتاب متخصصان قادر خواهند بود به کودکانی که از اضطراب، افسردگی، PTSD و سایر پیامدهای فقدان رنج می برند یاری رسانند.

واکنش طبیعی است همراه با اندوه شدید که در نتیجه عوامل زیر به وقوع می پیوندد: فقدان فردی که به لحاظ عاطفی به او وابسته بوده ایم، فقدان بخشی از خود، فقدان اشیاء مادی، پایان مرحله ای از چرخه زندگی، رویدادی نظیر طلاق یا جدایی، فقدان عضوی از بدن یا یکی از حواس مثل کوری یا کری، از دست دادن شغل و فقدان های تجربه شده توسط قربانیان خشونت معتقد است که فقدان فردی محبوب از لحاظ روانشناختی به همان اندازه دردناک است که جراحت یا سوختگی شدید از لحاظ فیزیولوژیک.استدلال وی این است که سوگ نمایانگر دور شدن از حالت سلامتی و بهزیستی است و درست همانگونه که در حوزه فیزیولوزیک شفا یافتن برای بازگشت به حالت تعادل ضروریست، همین طور همزمانی مشابه لازم است تا ماتم زده به حالت تعادل برگردد.

نشانه های سوگ:
افسردگی،عصبانیت،انزوا،ازدست دادن شور و انگیزه و فعالیت،خشم،احساس بهت و حیران بودن، توهم، احساس گناه،اندیشه های متمایل به خودکشی،ترس از جداشدن از فرد متوفی،مردم گریزی،اشتغال ذهنی،شک و ناباوری، نداشتن میل به زندگی.

مراحل سوگ:
فردی که دچار سوگ می شود به لحاظ روانی مراحل زیر را تجربه می کند که با توجه به تیپولوژی افراد مثلا برونگرا یا درونگرا بودن، جنسیت، سن، چگونگی حادثه و شخصی که از دست رفته است، فرق می کند و دارای شدت و ضعف است و بین 4 تا 6 ماه ادامه دارد البته افسردگی ناشی از سوگ گاهی تا4-3 ماه طول می کشد،اما به طور طبیعی و بر اساس یافته های روان شناسی، مراحل زیر فرآیند تجربه سوگ را نشان می دهد که معمولا در همه افراد قابل ردیابی است:
● ضربه:در این مرحله شخص تقریبا از انجام کار دست می کشد،بی حس است،در گیجی به سر می برد و قادر به هیچ کار سازنده ای نیست.

● انکار:فرد سوگوار نمی تواند آنچه که برای او اتفاق افتاده است را باور کند. در این مرحله بازمانده واقعه از دست دادن فرد و نزدیکان خود را باور نمی کند و دست به انکار آن می زند مثلا این که:مطمئنم که زنده است یا امکان نداره،مگه میشه،او نمی میره

● نشانه های هیجانی،روانی و جسمانی: مانند نا امیدی، گریه کردن، کرختی و سستی، گیجی و منگی،مشکل در تصمیم گیری، احساس نا آرامی ، بی خوابی، از دست دادن اشتها،بیماری قلبی،تحریک پذیری، از دست دادن کنترل خود و فراموشکاری،غم و غصه خوردن و یادآوری مداوم عزیز یا عزیزان از دست رفته(غمگینی رایجترین احساس داغدیدگان غمگین است که الزاماً از طریق گریستن متجلی نمی شود،اما اغلب اینگونه است)
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما