loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برابری و آزادی ارتباطی معرفی اندیشه جدید: حقوق ارتباطی

مجموعه مطالعات انتقادی رسانه 2

ناشر سروش

نویسنده حبیب الله معظمی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 335

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 38385 10003022
17,000 15,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

قرن بیستم میلادی را شاید عجولانه عصر ارتباطات و عصر اطلاعات خواندند. چرا که رسانه های نو و حیرت انگیز رادیو و تلویزیون جایگزین متن کاعذی چاپی شده بود، در حالی که تازه از آخرین سال های همین قرن به بعد است که به مدد فناوری های اطلاعات و ارتباطات معنای " انبوه اطلاعات" و " عصر ارتباطات" را می فهمیم.تاریخ بشر در حوزه ارتباطات و اندیشه در حال پوست اندازی است. اما حقوق و قانونگذاری که فلسفه وجودی اش، تهدید قدرت و تعیین حدود افراد و گروه ها و تنظیم روابط اجتماعی است، در حوزه ارتباطات و رسانه تقریباً در همان وضعیت گذشته مانده، با زمانه پیش نرفته، کامل و فراگیر محقق نشده و هنوز هم در معرض مطالبه است. طی چند دهه گذشته معلوم شده است اصل و عقیده ای که در حوزه ارتباطات و رسانه قالب حقوق و قانون به خود گرفته، دیگر به صورت قاعده جاری کارآیی ندارد.

کتاب " برابری و آزادی ارتباطی" بر مبنای اندیشه " حقوق ارتباطی" طرحی نو درانداخته است تا این مطالبات دیرپا و مغفول و معطل حوزه ارتباطات و رسانه را به اجرای کامل نزدیک کند. در حقیقت کتاب حاضر، تلاشی در جهت تشریح مبانی حقوق ارتباطی جدید در فضای ارتباطات و رسانه های نوین است، و با مروری که بر حقوق اولیه بشر و حقوق شهروندی و شرایط متأثر از گسترش فناوری های اطلاعات و ارتباطات و نسبت حوزه های قدرت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی با آن ها دارد، بستر مناسبی را برای مطالعات انتقادی رسانه ها فراهم می آورد.

در بخش نخست فصل اول کتاب با اشاره به زمانه بی قانونی و فقدان حقوق برای افراد جامعه، پدیدار شدن حق برای افراد بشر بر اثر بروز تحولات اجتماعی سیاسی درجوامع و طرح نظریه های اندیشمندان حوزه سیاست و فلسفه سیاسی در این راستا، به خصوص با تمرکز بر حقوق حوزه ارتباطات و رسانه، مورد توجه قرار می گیرد. همین جاست که هسته مرکزی بحث، یعنی رویکرد پیوند میان آزادی و برابری در حوزه ارتباطات، شکل داده می شود تا پیش درآمدی برای بحث های بخش های بعدی این فصل و فصل دوم کتاب باشد.

در بخش دوم فصل نخست، بررسی کلی نظریه و حقوق شهروندی و سیر تکوین آن به اقتضای آنچه مورد نیاز بحث اصلی این کتاب است، ارائه می شود. این بخش در جست و جوی عدالت؛ همان کانون بحث های اندیشه حقوق ارتباطی و پیش از آن؛ همان کانون و مدعای لیبرالیسم، که با استفاده از آن فئودالیته را خلع سلاح کرد تا خود بر جایش نشیند اما گرفتارش شد، آورده شده است.

و اما بخش سوم به پدیده " جامعه اطلاعاتی" اختصاص دارد؛ موضوعی که در ظهور و پدیداری اش حرف ها و نقدهای بسیاری مطرح شده و به این جهت، نویسنده تلاش کرده است الگویی شامل سه دسته از نظرها در این باره بسازد. این کتاب کوششی در تشریح مبانی اندیشه ای و توجیهی استدلالی حقوقی برای ارتباطات جدید و تأمل و واکاوی ای در نیازهای حقوقی نوین و همچنین بررسی و غور در نیاز به حقوق در فضا و عرصه ارتباطات نوین است.

این کتاب در بیان این نیاز، به سه جهت توجه دارد: یکی، اشاره به حقوق ار قبل موجود، که با وجود تدوین و تأیید(ملی و بین المللی)، هنوز کامل نبوده و در همه جا و همه سازمان ها محقق نشده اند و موانعی بر سر راه آن ها وجود دارد. دوم، توجه به شرایط جدید متأثر از ظهور و گسترش فناوری های نوین جهان و وسعت اطلاعات و ارتباطات، که به مثابه یک فرصت پدیدار شده می توانند آن حقوق معطل را احیا و محقق سازند و سوم اینکه این شرایط جدید خود نیاز به حقوق جدید و یا تأکید مجدد بر حقوق گذشته و توسعه و به روزرسانی آن ها را موجب شده است.

در تألیف این کتاب تلاش شده است در کنار تحلیل، به توصیف و شرح اندیشه ها و نظرها توجه شود و برای معرفی حقوق در حوزه ارتباطات کوششی صورت بگیرد، سفری بدون توقف به کوچه های فکر و اندیشه، تا از این طریق وضعیت حقوق ارتباطی و حق های برتر آن، یعنی آزادی و برابری را توأمان در معرض مطالعه قرار دهد.

این کتاب دومین جلد از مجموعه مطالعات انتقادی رسانه انتشارات سروش است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما