loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیلی بر چارچوب مطالعاتی آینده انقلاب اسلامی ایران

ناشر آفتاب توسعه

نویسنده محمدرحیم عیوضی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 320

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 38393 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
130,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب تحلیلی بر چارچوب مطالعاتی آینده انقلاب اسلامی ایران، نوشته محمدرحیم عیوضی است و در انتشارات آفتاب توسعه منتشر شده است. کتاب حاضر، حاصل پژوهش دوساله و البته پیشینه 12 اثر در مورد انقلاب اسلامی است. پیشینه مولف در این کتاب نقش اساسی دارد و در واقع کتاب های قبلی روند سلسله واری بودند که به این کتاب ختم شدند.

دکتر محمد رحیم عیوضی در معرفی این اثر بیان کرده اند: واقعیت این است که دو سال پیش که دست به قلم بردم تا این کتاب را تألیف کنم به این باور رسیدم که مورد انقلاب اسلامی باید نگاه آینده پژوهی داشته باشیم. چند خصوصیت را در این کتاب دارای اولویت می بینم که اولین خصوصیت آن رویکرد آینده پژوهی با مبانی علمی است. آینده پژوهی انقلاب اسلامی در این کتاب نه پیشگویی است و نه نگاه به آینده که هر دو از حدس و گمان نشأت می گیرند.

وقتی دغدغه آینده مطرح می شود باید آینده را شناخت. شناخت آینده مبتنی بر معرفت و علم و چارچوب های تعریف شده است.آینده شناسی، علم و هنر شکل بخشیدن به آینده است. آینده شناسان می گویند تغییرات پیش روی در آینده شناسی به دو شکل مدیریت می شود: مهارت تغییرات و همچنین آماده ساختن جامعه برای رویارویی با تغییرات رقابت امروز حاکم بر جهان، بدست آوردن فضاهای فرضی است که در آینده می تواند کشور را موفق کند و مورد توجه قرار دهد. اصولاً انتخاب های بزرگ مرهون ارزیابی های اساسی است و ارزیابی های اساسی زمانی مفید خواهد بود که با رویکرد آینده نگرانه تحقق و تجسم پیدا کند. پس شناخت آینده قدم دوم است.

به عقیده او برای هر کشوری یک آینده مقابل خود دارد که به سه دسته تقسیم می شود. اول آینده های ممکن. در واقع ما در آینده ممکن می توانیم وضعیت های مختلف را پیش بینی کنیم. منظورمان پیشگویی نیست بلکه پیش بینی است. دوم آینده مطلوب و سوم آینده محتمل است که در این بخش ما به آینده هایی می رسیم که احتمالش بیشتر است.
با این حال باید برای رسیدن به برآیند مطلوب در آینده پژوهی باید چهار عنصر کلیدی را مد نظر قرار دهیم که روند، رویداد، تصورات و اقدامات هستند.

سوالی که مطرح است این است که در بحث انقلاب اسلامی ما چه آینده ای پیش رو داریم؟ بعد از طرح این سوال باید بحث چشم انداز نویسی را مطرح کنیم که مبتنی بر آینده پژوهی است. ما امروز در کشورمان چشم انداز 20 ساله داریم که قرار است ما را در منطقه به نقطه مطلوب برساند.

آینده پژوهان آینده های محتمل را جزو اصلی ترین دغدغه هایشان می دانند و به دنبال روندها هستند تا تحلیل درستی از آینده ارایه دهند. بنابراین روندها را به سه دسته تقسیم می کنند. اول روندهایی که تا الان اتفاق افتاده و برای ارزیابی آینده مورد استفاده قرار می گیرد. روند دیگری هم وجود دارد که در گذشته نیست اما می توان امروز آن را تعریف کرد. مثلا ما می توانیم نسبت و روند ارتباط خودمان را با جهان، کشورهای منطقه و... تبیین کنیم. دسته سوم روندهای آینده است که اصولا اتفاق نیفتاده و قابل پیش بینی نیستند. اینها در قالب مسائل نوظهور مطرح می شود و عدم قطعیت ها اولویت اول را پیدا می کنند.

آینده پژوهی از آن جهت برای ما مهم است که موقعیت انقلاب را در جهان تبیین می کند. ما در منطقه و جهان رقبایی داریم که طبق یک چشم انداز حرکت می کنیم. ایران کشوری است که چشم انداز رو به آینده دارد و این چشم اندازه برای رقبای ما مهم است. در این کتاب 8 وضعیت را به عنوان وضعیت اجتماعی طرح شده تا به الگویی برای رسیدن به یک نظام مطلوب برسیم. برای مثال انقلاب اسلامی با چه وضعیت های احتمالی روبروست و برای این وضعیت ها با چه سناریوهایی باید حرکت کند. خلاصه بر اساس همین نگاه فرضیه اصلی و کلی را تعریف کردیم که در کتاب هایی که در باره آینده پژوهی است کمتر دیده می شود.

بین موضوع، روش و مسئله در این کتاب همسویی وجود دارد و سناریوهایی که پیش روی انقلاب است تفکیک و طرح شده است. آینده پژوهان معتقدند هر چه در آینده هست فرصت است. در واقع در آینده هیچ تهدیدی وجود ندارد. اگر از فرصت از استفاده نشود تهدید ها به وجود می آیند. بنابراین در یک نظام راهبری فرصت های آینده را باید بشناسیم تا بتوانیم از آنها در زمان و مکان خودش استفاده کنیم.

امروز مهم ترین چالش در روابط بین الملل بر مبنای فرهنگ و تمدن است. بنابراین وقتی صحبت از جنگ نرم و مقابله با جنگ نرم می شود در همین بستر باید بررسی شود. در همین بستر است که مسئله قدرت نرم و راه های رسیدن به آن بررسی می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما