loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روان شناسی فرهنگ و تربیت: واقعیت های روان شناختی تربیت و فرهنگ (فراموش شده)

ناشر امیرکبیر

نویسنده علی اکبر شعاری نژاد

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 240

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

روان شناسی فرهنگ و تربیت کتابی است که مقوله آموزش ـ پرورش را به مثابه پیچیده ترین مقوله حیات بشری از منظر روان شناختی بررسی و تحلیل می کند. از ویژگی های این کتاب پرداختن مؤلف به مباحثی از روان شناسی آموزشی و تربیتی است که در آموزش ـ پرورش معاصر مغفول مانده و به فراموشی سپرده شده است.

کتاب «روان شناسی فرهنگ و تربیت» به بررسی موضوعاتی چون مجهز شدن به علوم و معارف روز، تکنولوژی های روز و برخورداری از محبت و احترام متقابل در حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش می پردازد.

در نخستین مباحث کتاب، ماهیت آموزش و پرورش و فرهنگ به همراه ویژگی های تربیت رسمی برای دانش آموزان و خانواده آنان، همچنین نقش آموزش و پرورش در فرهنگ عمومی در مقایسه با نیازهای محصلان در جهان امروز و فردا و انتظارهای جامعه و جهان امروز از دانش آموزان و دانشجویان بررسی شده است.

نویسنده در بخش دیگری از کتاب به چگونگی رابطه فرهنگ و آموزش و پرورش پرداخته و نوشته است: جامعه متعالی دارای فرهنگ و تربیت متعالی است و در چنین فرهنگی و تربیتی غالبا ویژگی هایی چون عشق اجتماعی، اعتماد اجتماعی، عدالت اجتماعی، اطمینان اجتماعی، تفاهم اجتماعی، هماهنگی اجتماعی و ... وجود دارد.

نویسنده در این کتاب با اشاره به نقش متقابل خانواده و مدرسه، رسیدگی به امور مدرسه در خانواده ها و بالعکس را مهمترین مولفه یک مدرسه مناسب معرفی می کند و اظهار می دارد که شایستگی یک مدرسه از میزان و چگونگی پرداختن آن ها به خانواده در نظر گرفته می شود. نویسنده معتقد است یک مدرسه با برخورداری از فرهنگ سالم و متعالی، خود را متعلق به همه شهروندان و حتی جهانیان می داند و مدیر، معلمان و کارکنان فرهیخته ای دارد که یادگیری خود را مقدم بر یادگیری محصلان می دانند.

وی در بخش های مختلف این اثر، ویژگی ها و شرایط مختلف تاثیر تربیت و آموزش و پرورش را بررسی می کند و می آورد: فرهنگ سالم و متعالی، نخستین محرک و مشوق چنین مدیریت آموزشی و آموزش و پرورش رسمی است و گرنه فرهنگ بیمار و فرسوده تلقی خواهد شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما