loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هنرپیشه کیست؟ (نظر خلاف عرف درباره هنرپیشگان)

ناشر امیرکبیر

نویسنده دیدرو

مترجم احمد سمیعی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 135

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب دیدرو - فیلسوف معروف از اصحاب دائره المعارف و پیشگام عصر روشنگری - به چیستی هنرپیشگی می پردازد. اثر در قالب گفتگویی میان دو تن است - "این" و "آن". یکی از این دو تن معتقد است هنرپیشه ی موفق و توانمند آنی است که با رسوخ در نقش خود، چنان بازی کند که گویی در هر دردی خود درد می کشد و در هر شادی ای خود به وجد می آید. بر اساس نظر او هنرپیشگی برآمده از قدرت احساسات است. اما آن فرد دیگر که خود دیدرو است - و چنانکه عنوان کتاب گویا است نظری خلاف عادت دارد - بر خلاف دوست خود چنین می اندیشد که هنرپیشه ی قابل ستایش و توانمند آن است که احساسات خود را مهار و با دقت در ظرایف رفتارهای مردمان، "ظاهر" احساسات و حالات انسانی را "تقلید" کند. به عبارت دیگر هنرپیشه نه تنها نیازی به احساساتی بودن ندارد بلکه هرگونه سیلان و خلجان احساسات بازی او را به سطح متوسط یا حتی زیر آن می کشاند.
دیدرو معتقد است که آنچه ما بر صحنه ی تئاتر می بینیم گویی مبتنی بر قراردادی است که از زمان آیسخولوس میان اهالی تئاتر و بینندگان برقرار مانده است؛ قراردادی که ما را وامی دارد آنچه را بر صحنه ی تئاتر بستاییم که اگر آن در زندگی روزمره ببینم، مضحک و اغراق شده می یابیمش. به عبارت دیگر هنر نمایش و هنرپیشگی حاصل اعمال نفوذ دقا عقلانی بشری در طبیعت خام است و نباید پنداشت آنچه بر صحنه می آید همانی است که در عرصه طبیعی رخ می دهد یا می تواند رخ دهد و بالعکس.
چنانکه پیدا است دیدرو در این اثر آشکارا انسان عاقل عصر روشنگری را می ستاید. انسانی که با عقل و خرد و دقت خود طبیعت را به خواست خود تغییر می دهد و آن حقیقت جاوید انسانی را بر طبیعت خام ممهور و منقش می سازد. انسان که تصویر الهی بود اینک با حفظ وظیفه ی خلافت خود - هر چند در ساحتی سکولار - بار اندراج مطلق - خواست انسانی و عقلانیت بشری - بر مقید - طبیعت خام - را بر دوش می کشد. والایی در انسان است و سلطه ی انسان در بر طبیعت مصداق این والایی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما