loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حریت و مدارات

ناشر امیرکبیر

نویسنده علی اکبر رشاد

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 240

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب در فصل هایی با عناوین: مبانی مدارا، خشونت و مدارا، آزادی، دین و دموکراسی، اجتهادگرایی و قرائت پذیری، موانع نواندیشی دینی، احیای دین و اصلاح دینداری، اصلاحات علوی؛ معنا، منطق، گستره، آینده مناسبات ادیان، اهداف گفتگوی تمدنی تدوین شده است.

کتاب حریت و مدارات، شامل دوازده مقاله است. نخستین مقاله که مبانی مدارا عنوان گرفته است، از رهگذر بررسی اجمالی معرفت شناسی، جهانی شناسی، انسان شناسی عرفانی، اسلامی و نسبت دین و حب، به تبیین مبادی و مبانی مدارات از منظر اسلام پرداخته است.

خشونت و مدارا، ویراسته سخنرانی است که در انجمن فارغ التحصیلان ایرانی در فیلیپین، ایراد شده است، در آن پس از اشاره به آسیب زدگی ادبیات اجتماعی ایران معاصر، مفهوم شناسی خشونت و مدارات، بیان شده و با شرح 60 مورد و مصداق خشونت و مدارا، به موارد حسن و موارد قبیح هر یک از این دو عنوان اشاره شده است.
در مقاله آزادی، پس از تعریف آزادی، مباحث مهمی چون منشا آزادی، مبنای آزادی، حدود و موانع آزادی، مرزهای آزادی، و نسبت آزادی با ارزش هایدیگر بررسی شده است.

چهارمین مطلب، با عنوان دین و دموکراسی، به تبیین تلائم وحی و رای و عقل در تدبیر حیات جمعی آدمی پرداخته است که در آن، ضمن نقد رویکرد افراطی رای بسندگی، نسبت و مناسبات و سهم هر یک از سه عنصر یاد شده، در مقولات اساسی سیاست و حکومت، براساس نظریه دموکراسی قدسی، شرح شده است.
پنجمین مقاله با پرداختن به مفهوم شناسی اجتهادگرایی دینی و قرائت پذیرانگاری دین، به مقایسه و ذکر تفاوتهای این دو نظریه پرداخته، و سرانجام با نقد اجمالی قرائت پذیرانگاری پایان پذیرفته است.

موانع نواندیشی دینی، ششمین بحث این کتاب است، که به طبقه بندی و توضیح موانع نواندیشی و نظریه پردازی دینی می پردازد. با توجه به خطورات امر اجتهاد و ضرورت تحول در علوم دین، بازشناسی و طبقه بندی موانع نواندیشی و مواجههبا عوامل رکود آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما