loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تهذیب جواهر البلاغه

4.2 (6)

ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)

نویسنده امیر امینی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 240

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 38744 10003022
31,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر، شرح و بررسی مباحث مربوط به فصاحت و بلاغت و علم معانی و بیان با توجه به مندرجات کتاب "جواهر البلاغه" است.

در ابتدای این اثر به بحث در مورد اهمیت پرداختن حوزه های علمیه نسبت به مباحث مربوط به فصاحت و بلاغت و تدریس دقیق آن برای طلاب پرداخته شده و پس از آن تعریفی از مفهوم لغوی و اصطلاحی فصاحت و بلاغت ارایه شده است.
آن گاه نویسنده به شروط فصاحت و بلاغت کلمه و کلام اشاره کرده و اموری همچون: تنافر حروف، غرابت استعمال، مخالفت با قیاس و کراهت در شنیداری را از شروط عدم فصاحت در کلمه عنوان کرده است.
در ادامه به شرایط فصاحت در کلام و متکلم اشاره کرده و اموری مانند: ضعف تألیف، تنافر کلمات، تعقیید لفظی و معنوی، کثرت تکرار و تتابع اضافات را از موارد عدم فصاحت در کلام ذکر کرده است.

در بخش دوم کتاب وی ضمن ارایه تعریفی از بلاغت و شرایط آن، به موضوع علم معانی و بیان و فرق بین فصاحت و بلاغت پرداخته و قواعد مربوط به کلام خبر، اسلوب مختلف خبر، جملات فعلیه و اسمیه، انشاء، امر، نهی، استفهام، وضع خبر به جای انشاء و بالعکس، مسندالیه، مسند، تعریف به واسطه ضمیر و موصول، احوال مسند، اطلاق و تقیید، اقسام قصر، فصل و وصل، ایجاز و اطناب، تشبیه، استعار، کنایه و انواع مجاز را بیان کرده است.

«تهذیب جواهر البلاغة، اسم هذا الکتاب الذی، فیه تمایزات عن سائر الکتب الذی تدون فی هذا الموضوع. فأهمها:
1. حذف المکررات و بعض المواضیع الاستطرادیة الجانبیة
2. اضافة بعض المواضیع للحاجة الماسة الیها
3. تصحیح بعض المواضیع
4. حذف بعض الأمثلة غیر المناسبة للمقام و إبدالها بأمثلة أخری مناسبة
5. تقدیم و تأخیر بعض المباحث غیر اللائغة بالمواضیع المذکورة
و یشتمل اللکتاب علی الأسئلة و التمارین فی آخر کل درس، و هذا یساعد الطالب علی تطبیق القواعد البلاغیة التی تلقاها بصورة نظریة، و لا تخفی مالها من دور ایجابی فی ترسیخ المعلومات و... »
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما