loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دروس فی علم الدرایة

علم الحدیث: پژوهشی در مصطلح الحدیث یا علم الدرایه

ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)

نویسنده سید رضا مؤدب

مترجم قاسم بیضانی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 224

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

از قدیم الایام که بخش اعظم روایات به دست نااهلان افتاد به خاطر جعل و تحریف آن ها صحیح و سقیم با هم درآمیخته شد، عالمان متعهد بر آن شدند که در مورد راویان صادق و کاذب مشخصه هایی را تعیین کنند، تا براساس آن ها پیرامون شخصیّت هر یک از روایتکنندگان داوری درستی صورت گیرد. چنین بود که علم رجال حدیث به تدریج شکل گرفت. موضوع اصلی این علم، راویان احادیث و بررسی و کنکاش شخصیّت آنها می باشد.
مطالب کتاب پس از مقدمه ای در خصوص ضرورت بحث در علم حدیث و تعریف درایت و موضوع و فایده و سابقه تاریخی و انواع اصطلاحات حدیث داخلی و خارجی در 15درس تنظیم شده که عبارت اند از:
تعریف حدیث و مرادفات آن،
تقسیم حدیث از نظر تعداد راویان،
تقسیم خبر واحد از نظر حالات راویان (در دو درس)،
تقسیم خبر واحد از نظر ویژگی های اصطلاحات مشترک (در چهار درس)،
تقسیم خبر واحد از حیث ویژگی های اصطلاحات مختص آن (در سه درس)،
اصطلاحات خارجی حدیث،
اصطلاحات مربوط به شیوه های حدیث،
و سرانجام شروط قبول روایت.

«یعد علم الدرایة من اهم فروع علم الحدیث؛ لانه یرتبط بفم متون الحدیث الشریف و طرقه، و الهدف الاهم من دراسته هم التعرف علی الاصطلاحات الحدیثیة الشائعة عند علماء الشریعة؛ لیتمکن طلاب العلم من فهم الاحادیث الشریفة و مقاصدها باحسن وجه.
و هذا الکتاب - دروس فی علم الدرایة - من خسة عشر درسا، یشتمل علی مباحث تمهیدیة هامة مهمة؛ لایستغنی عنها المهتمون بهذا العلم، و بعدها ینتقل الی صمیم مباحث هذا العلم بشکب مفصل هادف، یضطلع بمصطلحات الدرایة عند علماء الامامیة.
و لاشک ان هذا الکتاب یوفر فرصة مناسبة للطلاب و المحققین للاطلاع الکافی علی مصطلحات علی الدرایة و معارفه باسلوب علمی ادبی متمیز.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما