loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

أسالیب التبلیغ عند الانبیاء علیهم السلام دراسة قرآنیة

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

اسالیب التبلیغ عند الانبیاء (دراسة قرآنیة) به تشریح روش های تربیت و تبلیغ انبیای الهی از منظر قرآن می پردازد.

نویسنده ضمن بررسی زندگانی برخی پیامبران از دیدگاه قرآن، روش هایی را که آنان در قبال دعوت مردم زمان خویش به توحید و آموزه های توحیدی به کار گرفته و نیز شروط تبلیغ و مبلغ و روش های گوناگون تبلیغی را بیان می کند.

وی در چهار فصل به بررسی این مسایل پرداخته است.

در فصل اول نخست مباحثی مقدماتی درباره مفهوم لغوی و اصطلاحی، روش (اسلوب)، تبلیغ، دعوت، تفاوت بین دعوت و تبلیغ، فرق بین دعوت و امر به معروف و نهی از منکر و معنای واژگانی همچون: انذار، تبشیر، تزکیه، جدل، نصیحت، تذکر، هدایت، تبیین و برخی دیگر از وظایف انبیای الهی بیان شده و سپس مفهوم نبی و تفاوت آن با رسول و معنای اعلام (تبلیغ) نیز ذکر شده است.

در فصل دوم نویسنده به شرایط تبلیغ و مبلغ، مانند شجاعت، ظرفیت بالا، اخلاص، صبر، عزت نفس و مطابقت قول با عمل و شرایط تبلیغ همچون: مراعات مسأله زمان و مکان در تبلیغ، آشنایی با فن و هنر تبلیغ، عدم تکلف در تبلیغ، مطابقت محتوای تکلیف با حق و حقیقت و منت نگذاشتن بر مردم اشاره می کند.

در فصل سوم وی مهم ترین روش های تبلیغی و ایجاد تنوع در تبلیغ را از منظری قرآنی بررسیده و شیوه بهره گیری از حکمت، موعظه حسنه، جدل، روش نرم خویی، روش تذکر، روش استفاده از قصه و تاریخ در تبیین مسایل مختلف، استفاده از تمثیل و تشبیه، بهره وری از مقایسه روش تدریجی در بیان مسایل تبلیغی، روش استفهام، روش گفت گو، روش ترغیب و ترساندن (خوف و رجا) و روش تلقین و تکرار را با ذکر نمونه های قرآنی آن ها شرح می دهد.

در فصل چهارم و پایانی کتاب مهم ترین روش های تبلیغی به کار گرفته شده توسط انبیای الهی و استفاده از آن ها در عصر کنونی بیان شده و قواعد مهم تبلیغ و احیای آن بر اساس شیوه های تبلیغی پیامبران که در کتاب خدا به آن ها اشاره شده، ذکر می گردد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما