loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

المبادئ اللغویة عند الاصولیین

ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)

نویسنده ماجد صیمری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 168

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 38846 10003022
28,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اثر حاضر، پژوهشی در زمینه مباحث الفاظ در علم اصول فقه است.

در این نوشتار از منظری لفظی و لغوی به تبیین برخی از قواعد اصول فقه پرداخته شده و مباحثی همچون: حقیقت و مجاز و علایم آن، مشتق، اوامر و نواهی، مفاهیم، معنای حرفی و احکام وضع بیان شده و دیدگاه های برخی از اصولیان معاصر در این زمینه منعکس شده است.

در ابتدای این نوشتار به بررسی معیار اصولی بودن یک مبحث پرداخته شده و پس از ان اهمیت لفظ و لغت در اصول فقه بیان شده است. آنگاه معیارهای استعمال حقیقی و مجازی یک لفظ و نشانه های آن ها بیان شده و انواع حقیقت و مجاز و نقش اموری مانند اطراد، تبادر و عدم صحت سلب در تشخیص حقیقی بودن یا مجازی بودن یک لفظ ذکر شده است.

در ادامه نویسنده به همیت مشتق نزد اصولیین اشاره نموده و معیار مشتق بودن یا جامد بودن لفظ را نزد آنان بیان کرده است.

آنگاه نویسنده به دلالت ماده و هیئت امر بر وجوب و طلب کردن یک شیء اشاره نموده و ملاک ارشادی بودن و مولوی بودن یک لفظ امر، ظهور صیغه نهی در تحریم، دلالت داشتن امر و نهی بر فور و تراخی و یا مره و تکرار را ذکر نموده است.

بحث در مورد مفهوم داشتن جملات شرطی، صفت، غایت، عدد، حصر، استثناء و لقب، تبیین معنای حرفی نزد اصولیان و احکام وضع حقیقی و مجازی، از دیگر مباحث مطرح شده در این نوشتار است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما