loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

المعجم الموضوعی للفلسفه - جلد پنجم: قسم الفهارس المفصله للمحتویات

مرکز پژوهشی داءرة المعارف علوم عقلی اسلامی - 12

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

پژوهش دقیق و جامع بدون آگاهی از میراث پیشینیان و کوشش های علمی دیگران امکان ناپذیر است و آگاهی از این میراث، از راه مطالعه کامل آثار برزگان گذشته و اکنون، زمان بسیاری می طلبد.

نیاز به آگاهی دقیق از میراث پیشینیان برای تدوین دائرة المعارف ها بسیار مهم تر سات، چراکه دائرة المعارف ها (بویژه به معنای معاصر آن) باید جامع همه مطالب و همه میراث گذشتگان در موضوع مقاله باشند.

از این رو، مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی، با هدف ایجاد زمینه های لازم برای پژوهش های دقیق و جامع، بر آن شد تا برای دستیابی سریع و آسان به مطالب منابع، راه هایی بیابد. بدین منظور، برای استخراج موضوع های منابع علوم عقلی و ساماندهی آنها انواع گوناگونی از فعالیت ها در دستور کار این مرکز قرار گرفت که از این میان نیتوان به آماده سازی فهرست تفصیلی مطالب برای پاره ای از علوم عقلی اسلامی و نمایه سازی این فهرست ها اشاره کرد.
مجموعه پنج جلدی حاضر، نمونه ای از این فعالیت است که ویژه بخش مهمی از منابع مهم فلسفی است؛ برخی از این منابع عبارتند از:
تهافت التهافت، تهافت الفلاسفة، حکمة الاشراق، الحکمة المتعالیة، دانش نامه علایی، درر الفوائد، شرح الاشارات، الشفاء، الشواهد الربوبیة، مصارع المصارع، نهایة الحکمة و ...

جلد اول این مجموعه شامل حروف الف تا حاء، جلد دوم شامل حروف خاء تا قاف و جلد سوم شامل حروف کاف تا یاء می باشد. جلد چهارم و پنجم نیز حاوی فهرست تفصیلی مطالب منابع فلسفی است.

این فهرست ها کاملا محتوایی اند؛ چراکه کوشش شده است تا با بهره گیری از اصطلاحات رایج علوم، محتوای مطالب در آنها معرفی شود به گونه ای که پژوهش گران بتوانند از روی فهرست ها به اطلاعات متن ها پی ببرند.

نکته قابل توجه اینکه پیوست جلد اول، یک عدد لوح فشرده می باشد که این لوح فشرده، متن یا تصویر مستندات معجم موضوعی را همراه با قابلیت جستجو در متن و فهرست در بردارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما