loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ و توسعه: خط مشی گذاری برای تقویت فرهنگ توسعه در ایران

ناشر امیرکبیر

نویسنده حسن بنیانیان

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 412

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب تلاشی است برای شناخت فرهنگ، کارکرد فرهنگ و تاثیر فرهنگ جامعه بر رشد و توسعه ی اقتصادی و وظایفی که دولت ها در این زمینه دارند، نیز در خصوص نحوه ی سیاستگذاری برای انجام این وظایف به نگارش درآمده است. بر این اساس در بخش اول کتاب، مباحثی در خصوص شناخت مبانی رشد و توسعه ی اقتصادی و رابطه ی آن با فرهنگ جامعه فراهم آمده که از آن جمله است: چگونگی تغییر و تحول در فرهنگ جوامع، نظریه های مطرح مربوط به مسئولیت دولت ها در قبال رشد و توسعه ی کشورها و وظیفه ی آن ها نسبت به فرهنگ توسعه، و جهانی شدن و تاثیر آن بر اقتصاد، فرهنگ و نوع مسئولیت دولت ها. بخش دوم مروری است بر سابقه ی خط مشی گزاری فرهنگ در برنامه های توسعه قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بررسی همین موضوع در چند کشور خارجی.

در ادامه ی این فصل با بهره گیری از نتایج یک تحقیق میدانی از 251 نفر از مدیران عالی، میانی و کارشناسان ارشد شرکت کننده در فرایندهای سیاستگذاری در برنامه های توسعه و اجرای آن، این موضوع با شرایط امروز جامعه ی ایران انطباق داده می شود. در بخش سوم در نتیجه گیری نهایی، الگوی کاملتری برای خط مشی سیاست گذاری به منظور تقویت و تثبیت فرهنگ توسعه در ایران عرضه شده است. برخی از عوامل فرهنگی پیش برنده ی توسعه که در کتاب از آن ها یاد شده، عبارت است از: نگرش مطلوب و معقول نسبت به دنیا و مظاهر آن که شامل مباحثی چون تلاش در بهره جویی از طبیعت، گریز از رهبانیت، حرمت نهادن به علوم طبیعی، توجه به فرهنگ کار، تولیدگرایی، نگرش و برخورد علمی با مسائل و اهمیت به نقش عقل؛ اعتقاد به آزاداندیشی؛ اعتقاد به برابری انسان ها و احترام به حقوق دیگران؛ نظم پذیری جمعی؛ عدم تعارض فرهنگی در جامعه؛ و اعتقاد به توسعه (که شامل تحول گرایی از سنت به تجدد، خودباوری فرهنگی، عدم جبرگرایی، وجود اراده ی ملی و فردی نسبت به توسعه و تحول است).

وجود نظام ارزشهای فرهنگی فراگیر که توافق عام یا اجماع برپایه آن استوار شده است برحسب اصل اخیر، نظام فرهنگی بر جنبه های دیگر جامعه نظارت دارد و اگر بخواهیم تحولات جامعه را درک کنیم، نخست باید به تحولات فرهنگی توجه کنیم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما