loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بینش و موسیقی - جلد اول

ناشر سوره مهر

نویسنده رضا مهدوی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 564

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 38998 10003022
98,000 93,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«بینش و موسیقی» عنوان اثری است که به مناسبت بیستمین سالگرد کوچ استاد تقی بینش، پژوهش های فقهیِ آکادمیک ،خاطرات و سخنرانی های این استاد فقید در عرصه موسیقی به کوشش رضا مهدوی، گردآوری شده است.
استاد تقی بینش که پژوهشگران موسیقی از وی بعنوان پدر نسخه شناسی موسیقی در ایران یاد می کنند در زمان مدیریت در برنامه های پژوهشی کاربردی در گروه موسیقی دانشگاه سوره به همراه زنده یاد دکتر داریوش صفوت به تدریس همکاری و مشاوره موسیقی اشتغال داشته است.

مطالب این کتاب در جلد اول عموما برگرفته از مباحثی بوده که در سلسله نشست هایی که در زمان مسئولیتم در مرکز موسیقی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شد تشکیل شده است؛ در این جلسات که با حضور استاد بینش، دکترصفوت و تنی چند از روحانیون سازمان تبلیغات اسلامی منعقد می شد مباحث موسیقایی مورد آسیب شناسی و بررسی قرار می گرفت؛ برخی از این مباحث نیز توسط جناب آقای دکتر نقیبی معاون پژوهش مدرسه عالی شهید مطهری در مجله مقام موسیقایی منتشر می شد.

موسیقی مذهبی در ایران، ویژگی سنتی در موسیقی نواحی، موسیقی بعنوان نیاز امروز و فردا، خاطراتی از محضر درس علی اکبر شهنازی، نگاهی به موسیقی و...اعم مطالب کتاب هستند. همچنین حجم وسیعی از مقالات و جزوات استاد بینش که در چهل سال اخیر به چاپ رسیده و نایاب هستند از دیگر مطالب این اثر پژوهشی قرار دارند. بخش مبسوط موسیقی از نظر اسلام بعنوان آخرین پژوهش استاد تقی بینش بود که توفیق پیدا کردیم در این کتاب بعنوان یک متن مرجع مباحث موسیقایی را نه فقط برای مخاطبان خاص بلکه برای دیگر علاقه مندان به موسیقی و فقه گردآوری کنیم، تا منبع معتبری برای دو واحد درسی موسیقی از نظر اسلام در دانشکده های هنر باشد.

مطالبی چون قرآن و موسیقی، قول و زور از منظر شخصیتهایی چون شیخ طوسی، مقدس اردبیلی، امام محمد غزالی در این کتاب گردآوری شده است. کتاب «بینش و موسیقی» در این دوره برگرفته از سفارش مقالات آرا و نظرات و سخنان تنی چند از بزرگان اهل تحقیق و فن موسیقی مانند داریوش صفوت، سید مجید کیانی، محمدرضادرویشی، سید عبدالرضا موسوی،سید محمدتقی حسینی، نصرالله پورجوادی،کاظم بجنوردی، دکتر حسین محمدزاده صدیق سید علیرضا میرعلی نقی و... است که مطالعه آن کمک شایانی به پیشبرد هر چه بیشتر فرهنگ موسیقایی در جامعه و شناخت هر چه بیشتر و جامع از شخصیت محقق دانا و فرهیخته ایی چون زنده یاد دکتر تقی بینش خواهد داشت.

گفتنی است جلد دوم این کتاب در آینده نزدیک که شامل باقی مانده مقالات و پژوهش های استاد بینش است به همراه سفارش مقالات به استادان و دیگر شخصیتهای هنری را شامل خواهد بود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما