loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رساله اجتهاد و تقلید: تقریرات بحث اجتهاد و تقلید از مرحوم آیة الله حاج شیخ حسین حلی اعلی الله مقامه

دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع 4

5 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 39186 10003022
200,000 190,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این اثر که در اصل به زبان عربی تألیف یافته حاصل تقریرات دروس اجتهاد و تقلید مرحوم آیت الله حاج شیخ حسین حلی در حوزه علمیه نجف می ­باشد که توسط علامه حسینی طهرانی درحدود 59 سال پیش به رشته تحریر درآمده است و اکنون با ترجمه و اضافاتی از آیت الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی (فرزند علامه طهرانی) دراختیار محققین علوم اسلامی قرار گرفته است.

علاوه بر مقدمه کتاب که به بیان شمه ای ازاحوال مرحوم حلی و علامه طهرانی می ­پردازد این اثر در دو بخش «اجتهاد» و «تقلید» تدوین شده است و محتوای آن به مباحثی در حوزه "حدود و تعاریف اجتهاد"، "وجوب اجتهاد"، "مبادی اجتهاد"، "معنای لغوی و اصطلاحی تقلید"، "تقلید از اعلم"و "اموری که تقلید در آنها واجب است" می پردازد.

مترجم این نوشتار که از استادان سطوح عالی حوزه علمیه قم است، علاوه بر تعلیقاتی که بر مباحث کتاب داشته ، در خاتمه کتاب هم مطالب مهمی با عنوان «شاخص های اجتهاد و استنباط» و «شاخص های مرجعیت و زعامت دینی» در 28 مورد برشمرده است.

در پشت جلد کتاب چنین می­ خوانید: تصدی این مقام و موقعیت منحصراً باید به تأیید و تصویب صاحب مقام ولایت کلیه الهیه حضرت حجة بن الحسن المهدی(ارواحنالتراب مقدمه الفداء) صورت پذیرد و افراد به بهانه و حجت اینکه در صورت عدم پذیرش، امور مسلمین بر زمین می­ ماند و یا اینکه به دوش خود احساس تکلیف می ­کنند و رجوع افراد به ایشان موجب تعهد شرعی شده است، نمی ­توانند به این امر خطیر اقدام کنند و چنین مسئولیتی را بپذیرند و عواقب لایحتمل آنرا به عهده گیرند.

مرحوم آیت الله حاج شیخ حسین حلی از علما و مجتهدان نجف و از شاگردان برجسته مرحوم نائینی بوده است. مرحوم علامه حسینی طهرانی نیز از عرفا و مجتهدان معاصر است که تألیفاتی زیادی از وی به یادگار مانده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما