loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ ایران - جلد اول: سرزمین ایران

پژوهش دانشگاه کمبریج

ناشر امیرکبیر

نویسنده ویلیام بین فیشر

مترجم تیمور قادری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 975

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نگارندگان کتاب و همین طور ویراستار آن با تخصیص فصول مختلف این اثر به مباحثی همچون جغرافیایی طبیعی، زمین شناسی، زمین ریخت شناسی، اقلیم، خاک، آب، توزیع جمعیتی، معادن و ... اولاً می خواهند سرزمین کنونی ایران را از جنبه های کاملاً علمی و با تمامی ویژگی های منحصر بفرد اقلیمی اش به نمایش بگذارند؛ دوم آن که قصد دارند با توجه به همین ویژگی ها و جنبه های طبیعی، تاریخ سیاسی – اجتماعی این کشور را – اگر نه کلاً – که تا حد زیادی محصول همین موقعیت جغرافیایی معرفی کنند، یعنی یک تاریخ جبری که خود برخاسته از محیطی جبری است، و این تاریخ را از این دیدگاه کلی باید مورد بررسی و تدقیق قرار داد. بی جهت هم نیست که جلد اول از این مجموعه ی هفت جلدی را به «سرزمین ایران» اختصاص می دهند و ان را در حد کتاب مبنایی می دانند که خوانندگان در مطالعات شش جلد دیگر باید مدام بدان مراجعه کنند؛ به تعبیری دیگر باید در توجیه حوادث تاریخی به جلد اول متوسل شوند و در یک کلام برای هر حادثه ای توجیهی جغرافیایی بیابند.

جلد اول «تاریخ ایران کمبریج» با عنوان «سرزمین ایران»، شامل چهار بخش و ۲۲ فصل است. مطالب این بخشها عبارت اند از:

بخش نخست، درباره جغرافیای طبیعی، زمین شناسی، موقعیت اقلیمی، گیاهان، جانوران و پرندگان ایران؛ بخش دوم با نام «مردم ایران»، درباره نخستین تشکلهای جوامع انسانی در ایران؛

بخش سوم در باره امور معیشتی، ارتباطات، حمل ونقل و کشاورزی و گله داری؛ و بخش چهارم، نتیجه گیری از مطالب فصلهای پیشین. این مجلد با ویراستاری ویلیام ب. فیشر در ۱۹۶۸ به چاپ رسید.

تعدادی از محققان ایرانی و اروپایی در تدوین این مجلد همکاری داشته اند، از جمله محمدحسن گنجی، جمشید بهنام، ساندرلند، اندرسون، هریسون.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما