loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حافظ عاشق: عشق از نگاه لسان الغیب

ناشر امیرکبیر

نویسنده علیرضا برازش

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 360

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مجموعه فوق سعی نموده با لحنی ساده وشیوا پرده از ابیات عاشقانه و عارفانه ی لسان الغیب (حافظ شیرازی)، در مدح و ثنای محبوب خویش (خداوند متعال) بر دارد و معنا و شکل عشق واقعی و اذلی را به مخاطبان بشناساند.
هر چند سخن گفتن از این اثر فاخر که بعد از گذشت چندین قرن و نشت در لایه های مختلف دوره های ادبیات فارسی، سخنی تازه و جدید نیست و سالیان متمادی است که نویسندگان مختلف قلم در دست گرفته و سعی نموده اند که ابعاد مختلف این اثر گرانقدر را رمز گشایی نمایند، اما به دلیل وجود گیرایی و دلنشین بودن اشعار این عالم بزرگ، پدید آوردن چندباره کتبی در این باب خالی از لطف نیست.

با نظر به کتاب حاضرو تعدد آثار مشابه می توان به این نتیجه رسید که در متون تاریخی پیش از آنکه حافظ شیرازی را به عنوان هنرمندی شاعر شناسانده باشند و یا ایشان را در زمره شعرا قرار داده باشند، این شخصیت بزرگوار را به عنوان عالم و عارفی فرهیخته پیش رو می شناسند. در حقیقت لسان الغیب در طول حیات خویش و سالهای پس از آن در جامعه به عنوان عارف و عالم بیش از هر چیز دیگری شناخته شده بود. به نظر می رسد شخصیت شاعری ایشان بیش از آنکه در خدمت هنر و هنرمندی باشد در خدمت ارائه راه و طریقت او بوده است و با توجه به سخنان نویسنده که در پیشگفتار ذکر کرده است می توان به این مطلب رسید که کمال عشق و رسیدن به سر منزل نهایی آن از جمله کمالاتی است که لسان الغیب به آن درجه از آن نائل گشته اند و طریق شعر و شاعری را به عنوان ابزاری برای بیان افکار و دیدگاه خود مورد استفاده قرارمی داده است.

شخصیت این شاعر گران سنگ و ماهیت وجودی اثرش سبب شده تا برای نشتن به جان و دل عاشقانش محدوده ی جغرافیایی خاکی را بشکند و برای هر کس به قدر درک و فهمش گوارا باشد. هستند کسانی که پس از گذشت سالیان دراز هنوز در تعمق اثر گذاری این مجموعه ی نفیس در حیرت باشند.

شالوده ی فکری این عارف بزرگ اعتقاد و عشق به خداوندی است که خیر مطلق است و عذاب و عقاب از سوی خداوند صادر نمی شود، در حقیقت به لحاظ احساسی حافظ خود را عاشق و خداوند را معشوق خود می داند. و در این راه هر چند با مصاعب و سختی های بسیار مواجه است اما، این رنج را به هیچ شکلی برای خود عذاب تصور نمی کند، بلکه رسیدن آن از سوی معشوق خود (خداوند متعال) برایش شیرین و گواراست و آن را با جان دل می خرد تا بتواند از غربالگری معشوق خود سر بلند بیرون آید.

کتاب حافظ عاشق توسط مولفی به نگارش در آمده است که خود به موضوعاتی عرفانی و مذهبی علاقه مند است و عمده فعالیتش در آثار این چنینی بوده است. علیرضا برازش در مجموعه آثاری که تا کنون از او به چاپ رسیده است رویکردی عرفانی و دینی را دنبال می کند. کتاب حاضر نیز از این گونه دیدگاه به دور نیست. بی تردید علاقه و انگیزه ی نویسنده در این میان موثر بوده است. زیرا با بررسی سیر آثار منتشر شده از همین نویسنده می توانیم به خوبی متوجه ی این نکته شویم که نه تنها علاقه ی او نسبت به موضوعات این چنینی وافر است بلکه مطالعات تخصصی او نیز حول و حوش همین محور ها می چرخد.

انگیزه ی نویسنده از ارائه ی آثاری با مضامین عرفانی و دینی به واقع آشنا ساختن قشر مخاطبان جوان آثاری با این مضامین است. به هر شکل تلاش نویسنده بسیار در خور توجه است. زیرا او نقش واسطه ای را بازی می کند که مضامین بلندی هم چون عرفان دینی را برای مخاطبان امروزی بازگو می کند. دلیل آنکه از واژه ی عرفان دینی در اینجا استفاده کردیم، آن است که اثر حاضر را نمی توان در هیچ یک از غالب های کلاسیک موجود به خوبی جای داد.

بهترین راه شناختِ مسیر بر پیچ و خم عشق، از زبان و قلم و دل نوشته های آنانی است که این راه دشوار و پرمخاطره و درعین حال لذت بخش را طی کرده و به سلامت به سرمنزل مقصود رسیده اند؛ و البته فقط ایشانند که می توانند نقشه راه و طریق عملی پیمودن آن را به خواستاران آن طریق ارائه کنند. حافظ عاشق است عاشقی شیدا شهره به عشق ورزیدن بنده عشق آشنای آن و دعوت کننده من و تو به عاشق شدن. این نوشتار راهنمایی است بر شناخت عشق و راه های دست یابی به آن از منظر «حافظ عاشق».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما