loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معارف قرآن 6: قرآن شناسی - جلد دوم

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 3945 10003022
150,000 135,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب قسمت ششم از درس تفسیر موضوعی است که به قلم فاضل ارجمند حجة الاسلام والمسلمین رجبی در دو جلد تنظیم و تدوین گردیده است. جلد اول این کتاب، برای بار دوم به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله) در بهار 1380 با شمارگان 3000 نسخه چاپ شده است.
در مبحث راهنماشناسی (قسمت پنجم معارف قرآن) به بحث معجزات پرداخته شده است. در آن مقام، کتاب الهی قرآن، معجزه اصلی پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) معرفی گردیده و این کتاب با کتب آسمانی پیشین مقایسه شده است. سپس بحث در همین جا خاتمه می یابد تا در مبحث قرآن شناسی با تفصیل بیشتری از این معجزه جاودان سخن به میان آید.
امّا در این کتاب (قرآن شناسی) چون فرض بر آن است که خواننده ایمان و اعتقاد راسخی به قرآن ندارد و تنها از این رو به آن مراجعه کرده است که دفع ضرر محتمَل، واجب عقلی است، و از سوی دیگر، قرآن خود را یگانه مایه سعادت بشر دانسته، که مخالفت با دستورات آن، هلاکت ابدی را در پی خواهد داشت، می کوشد تا به کمک خودِ قرآن، آن را بشناسد. از این رو، در این کتاب در واقع تعریف قرآن و شناسایی آن را از زبان خود قرآن می خوانیم و برآنیم که ببینیم قرآن چگونه معجزه بودن خود را اثبات کرده است. مطالب کتاب در چهار فصل تنظیم شده است:
فصل اول به عناوین و اوصاف قرآن می پردازد. این عناوین و اوصاف به دو دسته «اصلی» و «تبعی» تقسیم گشته اند. در قسمت اول، عنوان هایی از این دست مورد توجه قرار گرفته است: کتاب، کتب، صحف، بیان، تبیان، علم، حدیث، احسن الحدیث، صدق، حق، حق الیقین، بلاغ، حکمت، فرقان و...، و در قسمت عناوین و اوصاف تبعی، عنوان هایی از قبیل: علی، حکیم، عظیم، ثقیل، کریم، مجید، مبارک، عزیز و... بررسی شده است.
عنوان فصل دوم «نزول قرآن» است. در این فصل از معنای نزول، نازل کننده قرآن، کسی که قرآن بر او نازل شده، کیفیت نزول، انواع نزول، زمان و دفعات نزول بحث شده است.
فصل سوم «دلایلِ از سوی خدا بودن قرآن» آیات بیانگر دلیل عقلی، وجوه اعجاز قرآن، حل چند شبهه، امّی بودن آورنده قرآن و حل چند شبهه در این باره، آیات بیانگر دلیل نقلی، نوید انبیای پیشین به نزول قرآن مورد بحث قرار گرفته اند.
فصل چهارم «مصونیت قرآن از تحریف» است. شواهد تاریخی، دلیل عقلی، دلیل روایی و دلایل قرآنی بر عدم تحریف قرآن، دلایل معتقدان به تحریف و نقد این دلایل، مطالب این فصل را تشکیل می دهند. البته انواع تحریف نیز در مقدمه این فصل ذکر گردیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما