loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی رابطه فقه و اخلاق

مجموعه حکمت و دین پژوهی 6

ناشر امیرکبیر

نویسنده اعظم شفیعی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 103

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در بررسی رابطه میان علم فقه و اخلاق در سه فصل سخن به میان آمده است: در فصل اول به بیان مفاهیم و کلیات این دو علم از قبیل تعریف علم اخلاق و فقه در لغت و اصطلاح پرداخت شده است پس با اشاره کوتاهی به تاریخ آن­ها و همچنین بیان دیدگاه­ها در مورد اینکه آیا رابطه­ای میان این دو علم برقرار است یا نه پرداخت شده است که گروهی مخالف­اند و در این بخش به بررسی و نقد دیدگاه آن­ها پرداخت می­شود و از طرفی رابطه بین علوم را مطرح کرده است که در بین این دو علم مطرح است.

در فصل دوم با بیان رابطه مقایسه­ ای و هم سنجی این دو علم، موضوع، هدف و غایت هر دو علم را مطرح کرده و به بیان تفاوت­ها و شباهت­های میان آن پرداخته است و در این راستا روش فقیه و عالم اخلاقی در برخورد با سنت را مطرح کرده و به تبیین قلمرو این دو علم پرداخته است و نتیجه گرفته است رابطه نیست با فقه به صورت عموم و خصوص من وجه و با اخلاق به صورت عموم و خصوص مطلق است.

در فصل سوم به بیان رابطه تاثیر و تاثری فقه و اخلاق پرداخته شده که خود در سه قسمت است: در قسمت اول مشخص می­شود که فقه مقدمه اخلاق است و تا واجبات صورت نگیرد به اخلاق نخواهیم رسید.

در قسمت دوم خواهیم دید که برخی مسائل است که فقه آن­ها را تولید و اخلاق را مصرف می­کند مانند تمام مستحبات و مکروهات فقهی؛ و یکسری مسائلی هم هست که اخلاق آن­ها را تولید می­کند و در فقه حکمشان مشخص می­شود مانند غیبت و دروغ و . . .

در قسمت سوم نیز به این نتیجه رسیده که اخلاق اصل است و فقه فرع. و احکام فقهی را برای رسیدن به مدارج بالای کمال انجام می­دهیم نه اینکه تنها آفریده شده باشیم که عبادت کنیم و نماز بخوانیم و روزه بگیریم و دیگر هیچ.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما