loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یادمان شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی)

ناشر شکیب

تصحیح و تعلیق سعید سرمدی | غلامعلی رشید

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 132

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر به بیان زندگی نامه شهید حسن باقری می پردازد.

شهید باقری قهرمان ملی
شهید حسن باقری از قهرمانان ملی صاحب فهم و اندیشه نظامی بود که جرئت سنت شکنی، تحول، ابتکار، خلاقیت و دور ریختن تفکر وارداتی آمریکایی را در جنگ داشت. وی پرورش یافته در مکتب امام خمینی (ره) بود و شایستگی های اخلاقی بی نظیر و اندیشه دفاعی والایی داشت که در حیات کوتاه پر برکتش در دفاع مقدس، متشأ تحولات بزرگی در سازمان رزم سپاه و تعمیق و توسعه اطلاعات و عملیات رزمی این نهاد بود. هنوز هم این کلمه قصار وی که بارها نقل شده است، شگفتی را بر می انگیزد: "باید به خود جرئت داد و شیوه جنگ را تغییر داد." این جمله وی این نکته را بیان می کند حال که دشمن کلاسیک به پشتوانه استکبار جهانی با ابزار پیشرفته و کمیت بالای تجهیزات، به ایران اسلامی حمله ور شده است، برای مقابله با او، تفکر و شیوه های رزم کلاسیک که صرفاً می خواهد با تکیه بر ابزار و قرینه سازی بجنگد، ناکام می ماند. باید به خود جرئت داد و تفکر دفاعی و شیوه رزم جدیدی را بنا نهاد و با پرهیز از قرینه سازی و نقاط قوت دشمن، به نقاط ضعف او حمله کرد؛ روشی که غلبه ما را بر دشمن به دنبال دارد. بدین ترتیب، او تفکر دفاعی بودمی و جدید را به اثبات رساند و مرحله به مرحله، به نفی وضع موجود همت گماشت و بی تعارف و همراه با تلخی و تندی، اما با پختگی هر چه تمام تر به نقد تفکر و شیوه های رزمی ای پرداخت که ناکامی های سال نخست جنگ را به بار آورده بود.

بنیان گذاری سازمان اطلاعات سپاه
شهید باقری با بنیان گذاری سازمان اطلاعات سپاه در جنگ، ترسیم وضعیت موجود دشمن و چشم انداز آینده و تجزیه و تحلیل تحرکات آینده دشمن، زمینه در هم شکستن دشمن را با ایجاد اعتماد به نفس بر پایه شناخت درست از قابلیت ها و توانمندی های نیروهای خودی فراهم کرد و در مراحل بعدی، در تعیین راهبرد کلی و استراتژی عملیاتی جدید نقش داشت. همچنین، بر پایه شناخت منبع عظیم نیروهای مردمی، برای جذب، آموزش، سازماندهی و به کارگیری آنها کوشید. روحیه، خلق و خوی، رفتار و سخنان دل پذیر و پخته شهید باقری ارتباط با نیروهای بسیجی را به راحتی امکان پذیر می نمود و بدین ترتیب وی به خوبی، بر نیروهای بسیجی فرماندهی می کرد، هرچند، در برابر مادر، خود را سقای جبهه و بسیجیان می نامید که آن هم از تواضع، بزرگواری و روح بزرگ او ناشی می شد. وی تفکر دفاعی خود را در عملیات های مختلفی، مانند ثامن الائمه (شکست حصر آبادان)، طریق القدس (فتح بستان)، فتح المبین و بیت المقدس (فتح خرمشهر) به فعلیت رساند و صادقانه، در این راه مجاهدت کرد و در همین مسیر به شهادت رسید.

بروز استعدادها در جنگ
صحنه جنگ محل ظهور و بروز استعدادهاست. استعدادهای کم نظیر شهید حسن باقری در جنگ شکوفا شد و وی نقش بنیان گذاری را در بخشی از ساختارهای مهم جنگ برعهده داشت که از جمله آنها اطلاعات عملیات و سازمان رزم سپاه بود. داشتن قابلیت طراحی و رفتار و منش مشفقانه او باعث شد که جوانانی مانند شهید شفیع زاده و دیگر فرماندهان در عرصه سازماندهی، تخصص های گوناگون سپاه را در جنگ بنیان گذاری کنند. همچنین آموزه های نظری و عملی شهید حسن باقری باعث شد تا سازمان رزم سپاه، در تمامی ابعاد رشد و توسعه یابد. او شیوه جدیدی را برای دشمن شناسی در علوم نظامی بنا نهاد. وی از دانشگاه دل کند و به مدرسه جهاد و جنگ علیه متجاوزان آمد و یکی از بهترین نظریه پردازان جنگ در این عرصه شد و در طرح ریزی های عملیاتی در سطح تاکتیکی و استراتژیک صاحب نظر بود. بن بست شکنی و پذیرش مسوولیت در سن جوانی، خلاقیت، نهراسیدن از مشکلات، آزادگی و آرمان خواهی شهید باقری از نکته های آموزنده او برای نسل امروز است. وی هرکز به آنچه می رسید، قانع نبود. در واقع، به او به عنوان یک نام نباید نگریست؛ چرا که این شهید بزرگوار ترسیم کننده راهی است پر رهرو به سوی هدفی متعالی. باید با شهیدان حسن باقری، حسین خرازی، ابراهیم همت، مهدی و حمید باکری و ... عهد و پیمان بست و راه آنها را ادامه داد؛ انتظاری که این بزرگواران از ما داشتند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما