loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر مبانی روش تفکر اجتماعی در اسلام

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 39876 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
18,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

علوم پدیده های فرهنگی هستند و به انسان قدرت تصرف در موضوع مورد نظر را می دهند، هر فرهنگ ارزش ها و هنجارهای مربوط به خود را دارد و دخل و تصرف در عالم را طبق آداب مورد نظر خویش مجاز می شمرد، از این رو نمی توان بنیان های علم را جدای از ارزش های فرهنگی تصور کرد.

هر چند در دریافت واقعیت ورود هر نوع پیش داوری و انحراف از آنچه در عالم خارج از ذهن وجود دارد نزد هر عالمی مذموم و نکوهیده است، اما ارزش های فرهنگی بر مبانی هر علمی حاکمیت دارد و این امر در مورد کلیه علوم صادق است در مورد علوم انسانی و اجتماعی که با انسان و زندگی انسان ها سروکار دارد و با آن عجین است تأثیر فرهنگ و ارزش ها حداقل در طراحی مبانی علم امری مسلم و اجتناب ناپذیر است.

امروزه در جهان دو فرهنگ متفاوت عمده ترین شکاف فرهنگی اول قرن بیست و یکم میلادی را به وجود آورده اند، فرهنگ سکولار و فرهنگ اسلامی. در این دو فرهنگ تصور از انسان و جامعه با یکدیگر فرق می کند، در فرهنگ سکولار انسان و جامعه زاده قواعد طبیعی ملموس می شوند و در بستر طبیعت رشد کرده سرانجام فانی می شود و یا اگر باقی بمانند در اشکال مختلفی از انواع انرژی به حیات خود ادامه می دهند.

در فرهنگ اسلامی هر دو از خدا هستند و به سوی او می روند در این فرهنگ جهان موجود مکانی موقت برای طی مرحله ای از رشد انسان و جامعه است و مقصد انسان ها به صورت فردی و گروهی جهان باقی است که به اراده خداوند تبارک و تعالی برپا خواهد شد.

از این رو می توان گفت علوم انسانی و اجتماعی رایج که براساس تصور، تعریف و انتظار فرهنگ غرب از انسان و جامعه مسلمانان جهان پدید آمده و به تدریج رشد کرده است و نخبگان این فرهنگ در تکاپو برای تولید علوم انسانی و اجتماعی اسلامی هستند با شکل گیری انقلاب اسلامی و حاکم شدن مسلمانان در کشور ایران این انتظار بالا رفت و تلاش برای رسیدن به این گونه از معارف بشری شدت یافت.

فصل نخست این کتاب به تفاوت های میان علوم سکولار و اسلامی می پردازد. در این فصل با تأکید بر اینکه واقعیت نزد عالمان دنیاگرا فقط واقعیت قابل مشاهده است، می گوییم که نزد مسلمانان واقعیت غیب هم وجود دارد و در واقع بنیان عالم وجود بر آن قرار دارد. یک عالم مسلمان نمی تواند بدون در نظر گرفت واقعیت غیب دانش خود در مورد واقعیت مشهود را کامل فرض کند.

در فصل دوم مقدمه ای بر معرفت شناسی و هستی شناسی دینی و سکولار، نحوه دریافت های بشری و تمیز خوب و بد، درست و غلط و مطلوب و نامطلوب بحث خواهد شد.

فصل سوم به عقل و وحی و رابطه بین آنان می پردازد، اینکه یک فرد مسلمان در کجا متمسک به عقل می شود و در کجا از وحی استمداد می طلبد، در این فصل توضیح داده می شود، موضوع دیگر رابطه بین تفکر و تعبد است، مراحل به کارگیری عقل و وحی از ابتدای باور به دین تا بکارگیری گزاره های دین در زنگی روزمره در این فضل تشریح شده است.

با توجه به اینکه در دین مبین اسلام تأکید فراوانی بر خردورزی شده و تولید علوم عقلی اسلامی عبادتی بزرگ به شمار می رود، در فصل چهارم به معرفی علوم مختلف اسلامی می پردازیم علومی که امروز در حوزه های علمی ما نشر و نما می یابد، در این معرفی تأکید بر روش تحقیق این علوم است و ملاک صحتی که در این روش های تحقیقی به کار گرفته می شود.

یکی از علوم مهم و تأثیرگذار در حوزه های علمی دینی ما علم فقه است، در فصل پنجم این کتاب به معرفی این علم می پردازیم و روش های این علم را با دقت مورد بررسی قرار می دهیم، علم فقه تکالیف هر مسلمان را در زندگی روزمره معین می کند و خوب و بد، درست و غلط و مطلوب و غیر مطلوب های اسلامی را به ما معرفی می کند.

در فصل ششم به موضوع شناسی پرداخته شده و ضوابط حاکم بر آن را تشریح کرده است.

علوم انسانی و اجتماعی از جمله علوم موضوعی هستند که می باید در جوامع اسلامی با معیارهای اسلامی تأسیس شوند، در فصل هفتم به معرفی نحله های مختلف علوم انسانی پاگرفته در قرن حاضر در کشورمان پرداخته شده و به طور اجمال اندیشه هر یک از متفکرینی که مؤسس شیوه ای از پرداختن به طور انسانی و اجتماعی اسلامی بوده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما