loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الاهیات اخلاقی، مطالعه موردی: سنت گرایان

ناشر رساله

نویسنده منصوره حسینی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 162

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

«الاهیات اخلاقی» اصطلاحی است که در حوزه مسیحیت کاتولیک مطرح شده و امروز از زیرمجموعه های الاهیات عملی محسوب می شود. منبع اصلی الاهیات اخلاقی در هر دینی، کتاب و سنت مورد پذیرش آن دین است.

الاهیات عملی به طور کلی و از جمله الاهیات اخلاقی که بیشتر بین متفکران مسیحی نظم و نسق گرفته، هم اکنون درصدد پاسخگویی به چالش هایی است که دنیای مدرن برای ارزش های دینی مانند بندگی و عبادت، عشق و ایثار، ازدواج زن و مرد و وفاداری آن ها به همدیگر و ... به وجود آورده است.

کتاب «الهیات اخلاقی (مطالعه موردی: سنت گرایان)» ۲ فصل کلی دارد که به ترتیب عبارت اند از: «الاهیات اخلاقی» و «سنت گرایان و الاهیات اخلاقی».

تعریف الاهیات اخلاقی، تاریخچه مختصری از الاهیات اخلاقی مسیحی، مقاصد الشریعه، مستقلات عقلیه، تجزی در اجتهاد، اخلاق و الاهیات اخلاقی، رابطه فقه و اخلاق و... مسائلی هستند که فصل اول کتاب، مطالبی را درباره آن ها در بر می گیرد.

محورهای اصلی سنت گرایان، حکمت خالده، وحدت متعالی ادیان، کثرت گرایی، نقد تجددگرایی، بحران محیط زیست، علم و هنر قدسی و... از جمله مسائلی هستند که در فصل دوم کتاب به آن ها پرداخته شده است.

بحث حسن و قبح از زمان فلاسفه بزرگی چون ارسطو وجود داشته است. ارسطو پس از تقسیم فلسفه به نظری و عملی، موضوع فلسفه عملی را پیرامون سیاست مدن، تدبیر منزل و اخلاق بیان می کند. هدف اخلاق تبیین کارهای پسندیده و کارهای ناپسند بود. او یگانه محک برای شناخت این گونه از افعال را داوری خرد می داند. البته مسئله عمده برای ارسطو حسن و قبح ملکات نفسانی است که مصدر فعل می باشند. همچنین حسن و قبح عقلی نه تنها معیار سنجش کردار پسندیده و ناپسند بود بلکه برای ارائه اصول اخلاقی جاودان، پیوسته یگانه اصل به شمار می رفت...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما