loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چالش با فیلسوف: فلسفه در روزگار فروبستگی به روایت دکتر رضا داوری اردکانی

ناشر موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

نویسنده رضا داوری اردکانی

تحقیق و تنظیم کتاب علی خورسندی طاسکوه

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 145

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

فلسفه در روزگار فروبستگی در دو گفتار فراهم آمده است. گفتار اول با عنوان «علوم انسانی در چالش»، به دو بخش تقسیم شده است. در بخش اول، با عنوان «درآمدی بر علوم انسانی» تلاش شده است، ضمن نگاه تاریخی به جریان شکل گیری و تکوین علوم انسانی به مثابة علم جدید، به چیستی و ماهیت آن پرداخته شود. بخش دوم و اصلی این گفتار که حاصل چندین نشست و گفت و گو با دکتر رضا داوری اردکانی، متفکر و رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است، در قالب سه مبحث «علوم انسانی جدید در ایران»، «آسیب شناسی علوم انسانی»، و «افق های پیش رو» تنظیم و ارائه شده است. هدف اصلی گفت و گوها و نشست ها، بررسی وضعیت موجود و آسیب شناسی علوم انسانی ایران و رسیدن به را هکارهایی برای بازشناسی و توسعة علوم انسانی در کشور است.

به سخن دیگر، انگیزه گفت و گو و نگارش گفتار اول، طرح پرسش هایی درباره وضعیت علوم انسانی ایران و افق های پیش روی آن است. چه اینکه، این روزها سخن از علوم انسانی خوشایند همگان است؛ تفاوتی نمی کند! نویسنده، پژوهشگر، معلم، هنرمند، فیلم ساز، مهندس، روزنامه نگار، مدیر، سیاستمدار، و گاه حتی مردمان کوچه و بازار همگی به اهمیت، نقش و ضرورت علوم انسانی در پیشرفت، ترقی و آبادانی کشور اذعان دارند و از فقدان آن سخن می رانند. همه بر این باورند که بسیاری از معضلات، کاستی ها و تناقض نمایی های پیاپی ما از ضعف علوم انسانی و تزلزل بنیان های معرفتی و سیالیت فضای موقعیتی آن منشأ می شود. صحت و اعتبار چنین گزاره ای، در نگاه نخست، امیدبخش و نشان از رشد در آگاهی و واقع نگری مان به خود و مسائل پیرامون و درگیرمان است.

گفتار دوم با عنوان «فلسفه در روزگار فروبستگی»، با درآمدی بر فلسفه در ایران آغاز می شود. بخش اصلی این گفتار نیز که حاصل گفت و گو و بحث علمی با دکتر رضا داوری اردکانی است، مشتمل بر سه مبحث با عناوین «فلسفه در یک نگاه»، «فلسفة دانشگاهی»، و «فلسفه در دوره معاصر» می باشد.در این بخش، کوشش شده است ضمن بررسی و توصیف موقعیت و وضعیت موجود فلسفه در نظام های دانشگاهی، نسبت میان فلسفة اسلامی و فلسفة ایرانی با فلسفه به معنی تعقلی و یونانی آن بررسی و دربارة آن بحث و گفت و گو شود. علاوه بر آن، در این فصل، تلاش شده است که به افکار فلسفی معاصر در ایران، هرچند مختصر، اشاراتی شود.

انگیزه نگارش و گردآوری گفتار دوم کتاب، طرح پاره ای از پرسش ها است که امروزه پیرامون فلسفه و فلسفه ورزی وجود دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما