loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مخدرهای پنهان دیجیتالی، کتامین

مرکز تحقیقات و مطالعات بین المللی مواد مخدر؛ هم اندیشی جهانی راه برتر

ناشر سفیر اردهال

نویسنده سید مجید مهاجرانی | مهدخت ذاکری

با همکاری اسدالله افشار

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 50

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 40150 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
10,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در جهان امروز که واژگان و تعاریف جدیدی برای اعتیاد و معتاد مطرح می شود، ظهور و بروز مواد و شیوه های تخدیر و تحریک سبب شده تا چهره جدید از پدیده اعتیاد رخ نمایاند. تنوع و گوناگونی روش ها و مواد مخدر و قیمت نازل و دسترسی ساده و آسان به آنها، چالشی متفاوت را در برابر دولت ها، سازمان ها و مردم قرار داده است. اگر در گذشته به سادگی می شد مواد مخدر را به تعداد اندکی از مواد محدود کرد امروز نه تنها با مواد جدیدی مواجه هستیم که به صورت روز افزون به تعدادشان اضافه می شود، بلکه با شیوه هایی نیز مواجه شده ایم که می تواند با اندک هزینه ای هم جنبه تخدیری داشته باشد و هم جنبه تحریکی.

فصل اول این رویکرد به آنچه که در زبان فارسی به مخدرهای شنیداری یا مخدرهای دیجیتال مشهور شده است می پردازد. این پدیده با نام باینورال بیت ها، در تاریخ علم پزشکی و عصب شناسی پدیده جدیدی نیست و دارای کاربردهای درمانی و تشخیصی بسیاری است، اما سوء مصرف آن می تواند تاثیرات مخربی داشته باشد.

در ادامه این فصل می خوانیم مخدرهای دیجیتالی نه ماده ای مخدر یا محرک که شیوه ای جدید برای رسیدن به حالت تخدیر یا تحریک است، شیوه ای که جوانان نه تنها برای رسیدن به نشئگی و سرخوشی بلکه برای افزایش تمرکز و فهم بهتر دروس نیز ممکن است به کار گیرند. برای استفاده از این شیوه تنها مکانی دنج، یک هدفون و یک فایل صوتی لازم است که می توان به رایگان یا با پرداخت اندک بهایی آن را از سایت های اینترنتی به دست آورد.

آنچه سبب شده تا پدیده مخدر های شنیداری به یکی از موارد مناقشه برانگیز در حوزه مطالعات مواد مخدر بدل شود، دسترسی بسیار آسان و ادعاهایی است که سایت های ارائه دهنده فایل ها مبنی بر اعتیاد آور نبودن این شیوه و نداشتن عوارض خطرناک برای سلامتی فرد مصرف کننده مطرح می کنند.

کتامین که اصولا به عنوان مسکن قوی و ماده بیهوشی مشترکا برای حیوانات و انسان به کار برده می شود، اخیرا به عنوان یکی از مواد مخدر اعمال ضداخلاقی بدلیل خاصیت گسستی آن، در بازار مواد مخدر ایران رواج پیدا کرده است.

این محرک بیشتر در مجالس رقص و میهمانی ها و اغلب بین قشر جوان و به صورت استنشاقی و تدخینی مصرف می شود. کتامین به شدت اعتیادآور بوده و تاثیرات مصرف ممتد آن می تواند منجر به بیماری ها و اختلالات مختلف جسمی و روانی شود.این محرک بیشتر از کشورهای چین و هند که به عنوان عمده ترین تولید کننده های این ماده در جهان محسوب می گردند، وارد ایران می شود.

در ادامه فصل دوم می خوانیم با توجه به آمارهای مصرف جهانی از این محرک و نیز ظهور و مصرف آن در ایران، نیاز است تا توجه ویژه ای ابتدا در امر شناخت خود این ماده و نیز آثار سوءمصرف آن، راه های درمان و نیز مقابله با آن صورت گرفته، سپس مبادرت به اطلاع رسانی دقیق در مورد ترکیبات این ماده، تاثیرات آن و نیز خطرات وابستگی به این ماده صورت گیرد.

آنچه در این دو فصل مورد بررسی قرار گرفته، تنها آغازی برای تحقیقات و مطالعات بیشتر در این زمینه هاست. مهم ترین گام برای مبارزه با سوء مصرف کتامین و باینورال بیت ها، آسیب شناسی چرایی گرایش به مصرف در میان گروه های هدف آنها، خصوصا جوانان و نوجوانان است و تلاش برای از بین بردن علل تمایل به سوی آنهاست. با این حال نباید از یاد برد که کم هزینه ترین راه در این مسیر آگاهی دهی و پیشگیری است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما