loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سپر دوپازا: کارنامه عملیاتی گردان تبوک

تیپ 29 نبی اکرم (ص)

1 (1)

ناشر مولف

نویسنده شمس اله ایرانی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 352

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

ابتدایی ترین آثار تاریخی و نوشتاری به دست آمده حاکی است که کشور ایران همیشه یکی از بازیگران مؤثر در معادلات جهانی بوده است، تاریخ کهن این سرزمین پهناور فراز و فرودهای زیادی داشته است، گاه با افتخاراتی در میدان های کارزار، فرهنگ و اجتماع همراه بوده و گاه بر اثر بی کفایتی حاکمان زمان، فرسنگ ها از اصل خویش فاصله گرفته است.

به عنوان نمونه در زمینه فرهنگی در همان سده های آغازین تابش نور اسلام به این مرز و بوم، ایرانی ها در علوم اسلامی حتی با الگو گیری از آموزه های اسلامی در علوم تجربی و انسانی دانشمندانی سرآمد به دنیا عرضه کرده است.
پیروزی انقلاب اسلامی روحی تازه در کالبد رنجور و نحیف این ملت دمید، با وجود عدم انسجام پایه های حکومتی و از هم گسیختگی نیروهای نظامی این ملت توانست در برابر سهمگین ترین توطئه های استکبار جهانی ایستاده و از عزت، شرف و تمامیت ارضی خود قهرمانانه دفاع کند، چنان که اکنون به الگویی برای دیگر ملت ها که به بیماری خود باختگی در برابر کشورهای غربی مبتلا هستند، تبدیل شده است.
فعال فرهنگی با اشاره به اتفاقات دوران دفاع مقدس بیان کرد: در بسیاری از نوشته ها و گفته ها آمده است که دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران، در میان جنگ های تحمیل شده بر این سرزمین در دو سده اخیر، تنها جنگی بوده است که با شهادت و از خودگذشتگی ملت ایران بدون اشغال حتی یک وجب از خاک کشور و با حفظ تمامیت ارضی آن به پایان رسیده است.
حماسه بی نظیری که ملت بزرگ و متمدن ایران با دستان خالی و تنها با کمک خدای متعال و خودباوری مبتنی بر انفاس پاک امام خمینی (ره) آفرید سبب شد که نه تنها تا ابد دشمنان متجاوز و طماع، خود را از خیال تجاوز به این آب و خاک همچون کار ابلهانه ای که صدام معدوم مرتکب آن شد، پشیمان نماید بلکه دوستداران خود را نیز به تحیر و تحسین وا داشت.
شایسته بود که پس از پایان جنگ و حتی پیش از رفع خستگی نبرد به ثبت خاطران آن حماسه سترگ پرداخته می شد تا بر اثر گذر زمان و نشستن گرد کهنسالی، یا رخ در نقاب خاک کشیدن رزمنده ای، خاطرات و ناگفته های او از جنگ نیز به فراموشی سپرده یا در خاک مدفون نشود بلکه با استخراج این گنج های گران بها و عرضه آن به نسل های آینده، روح غرور، خودباوری و احساس هویت را در آن ها زنده کنیم و به آن ها یادآور شویم این میراث با ارزش با گذر از چه مخاطرات و صرف چه هزینه هایی به آن ها رسیده است.
در پاییز سال ۱۳۹۰ که استان قهرمان پرور کرمانشاه میزبان قدوم با برکت رهبر معظم انقلاب بود، طی نامه ای از توجه ناکافی به مناطق جنگی غرب کشور که اهمیت بسزایی در جنگ داشتند گله شد، در پی آن از سوی اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه، سرفصل هایی را برای کار در این مورد پیشنهاد شد که از آن جمله «کارنامه عملیاتی یگان های غرب کشور» بود به این ترتیب با توجه به آشنایی که با رزمندگان گردان تبوک داشتم پذیرفتم که در خصوص پیشینه و عملکرد این گردان در جنگ تحقیق کنم و با تلاش های فراوان مطالب خوبی گردآوری و تدوین شد که حاصل آن نوشتاری با نام «سپر دوپازا، گذری بر کارنامه عملیاتی گردان تبوک تیپ ۲۹ نبی اکرم (ص)» است.
این کتاب با عنوان «کارنامه عملیاتی» جمع بندی شده است، کارنامه عملیاتی تا حد امکان باید گزارش لحظه به لحظه عملکرد یگان، به خصوص در زمان عملیات ها، مأموریت های خاص و حتی مطالب جلسات و مکالمات بی سیمی را ارائه نماید که متأسفانه در این مورد سند مکتوبی از پیشینه این گردان با توجه به انحلال سؤال برانگیز آن به جز چند صورت اسامی از شهدا و جانبازان وجود نداشت از این رو برای جمع بندی و تدوین کتاب، تکیه اساسی بر خاطرات شفاهی افراد به ویژه فرماندهان گردان شده است.
ویژگی و فضای حاکم بر این گردان، صمیمیت و روح رفاقت، سرزندگی، شوخ طبعی، انرژی و نشاط فوق العاده نیروهای آن است، این گردان در طول جنگ حتی یک مورد عقب نشینی یا عدم موفقیت در کارنامه با افتخارش ندارد، در بسیاری از موارد که مأموریت ویژه ای برای تیپ نبی اکرم (ص) پیش می آمد، ذهن ها و چشم ها به سوی گردان تبوک می چرخید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما