loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جنبش حزب الله لبنان؛ گذشته و حال

ناشر پژوهشکده مطالعات راهبردی

نویسنده مسعود اسداللهی

سال نشر : 1382

تعداد صفحات : 291

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در طول قرن بیستم کمونیسم و حرکت های آزادیبخش مسلمان دو محور عمده چالش های جهان ، در غرب و به ویژه آمریکا بوده اند . پس از جنگ جهانی دوم، شکل گیری نظام دو قطبی و ظهور رژیم صهیونیستی به عنوان یک دولت در خاور میانه مسلمان ، دو حوزه رقابت در خاور میانه به وجود آمد ، نخست رقابت شرق و غرب در قالب جنگ سرد و دوم چالش اعراب و اسرائیل . هر دو مولفه ، به ویژه اشغالگری اسرائیل در سرزمین فلسطین و توسعه طلبی های آن نسبت به کشورهای همسایه ، منجر به تشکیل هسته های مقاومت در خط مقدم نبرد با اسرائیل شد . پس از انقلاب اسلامی ایران جنبش های اسلامی متعددی متاثر از آموزه های انقلاب اسلامی به وجود آمد که یکی از فعال ترین آنها جنبش حزب الله لبنان است .

در بین مسایل مهمی که در دستور کار امنیتی قرن بیست و یکم قرار دارد می توان به جنبش ها و حرکتهای انقلابی با استراتژی مقاومت شکل گرفته اند . چنین به نظر می رسد جنبش حزب الله لبنان بنا به دلایل مختلف از جمله مهمترین این گروههاست که توفیق آن در مبارزه با رزیم صهیونیستی و اخراج نیروهای اشغالگر از جنوب لبنان ، توجه بسیاری را از تحلیلیگران را بر خود معطوف داشته است .

فصل اول کتاب با تاکید بر مباحث نظری و یافتن مدلی مناسب جهت تبین عوامل موثر بر شکل اقدام جمعی اسلام گرایان به مقولات زیر پرداخته است : الف - اقدام جمعی ، ب- جامعه شناسی معاصر و اقدام جمعی ، ج- اقدام جمعی در جنبش های اسلام گرا : ارائه یک چارچوب نظری ، د- دموکراسی های اجماعی ، ه - تحولات جنبش های اسلام گرا ، و - مدلی برای مطالعه و تحلیل .

در فصل دوم مباحث : الف - اقدامات قهر آمیز حزب الله ؛ ب- مواضع سیاسی حزب الله ضمن بررسی عملکرد و مواضع حزب الله در دهه هشتاد میلادی ، علل و عوامل موثر بر آن عملکرد ها و مواضع توضیح داده شود.

چه علل و عواملی باعث گردید که جنبش حزب الله لبنان ، از بدو پیدایش در سال 1982 تا پایان دهه هشتاد میلادی ، مواضع در خصوص مسائل مختلف اتخاذ نماید؟ نویسنده در فصل سوم تحت این عناوین سعی کرده است به این سوال پاسخ دهد. الف - تجاوز نظامی اسرائیل به لبنان ، ب - جنگ داخلی لبنان و فروپاشی نظام دموکراسی اجماعی ، ج - محرومیت و فقدان عدالت اجتماعی ، د- مداخله کشورهای غربی در لبنان ، ه - جنگ سرد و منازعات منطقه ای ، و- اقتدار سازمانی و رهبری ، ز- آموزه های انقلاب اسلامی ایران .

نویسنده در فصل چهارم کتاب با طرح مباحثی همچون : واقع بینی در عملکردها، و ارزیابی مواضع علمی حزب تلاش کرده است تا مواضع و عملکردهای حزب الله لبنان در دهه نود میلادی را تبیین و بررسی کند و تفاوت آن با مواضع و عملکردهای این حزب در دهه هشتاد را بیان کند .

وی درفصل پنچم ( فصل پایانی) با عناوین الف- تحولات ایران ، ب- پایان جنگ سرد و فرو پاشی نظام دوقطبی ، ج- احیای مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل، د - تحولات تشکیلاتی ، ه- هیمنه سوریه بر لبنان ، و - پیمان طائف و احیای نظام دموکراسی اجماعی به چرایی تحولات اخیر در گرایش حزب الله پرداخته است .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما